Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Näin poliisi on rankaissut sähköpotkulautailijoita – tilaston huippuna yksi rike

Poliisi on kiinnittänyt sähköpotkulautailijoihin tänä kesänä erityisen paljon huomiota. Jalkakäytävällä ajamisesta on annettu selkeästi eniten liikennevirhemaksuja.

Poliisi on antanut sähköpotkulaudoille ja polkupyöräilijöille huhtikuun alusta elokuun loppuun yhteensä 269 liikennevirhemaksua ja seitsemän päiväsakkoa.

Sähköpotkulautailijoille rapsahti yli 800 sakkoa kuukaudessa väärästä pysäköinnistä – "Jos käyttäjä joutuu ottamaan laudasta kuvan, miten ne ovat silti metsässä makaamassa?"

Luvusta noin 80 prosenttia koskee sähköpotkulautoja, kertoo Helsingin liikennevalvontatoiminnon johtaja Dennis Pasterstein. Poliisin tilastot eivät erottele pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita.

Viime vuonna samojen kulkuneuvojen kuljettajille annettiin vastaavana ajanjaksona 112 liikennevirhemaksua ja 13 sakkoa. Vuonna 2019 liikennevirhemaksuja annettiin vain 11 ja sakkoja yksi.

Sähköpotkulautoja vuokraavat firmat ovat antaneet käyttäjille rahallisia sanktioita väärästä pysäköinnistä yli 800 kertaa kuukaudessa.

Helsingin skuuttiturmissa jyrkkä käänne – lääkäri: "Vammoista noin joka toinen on kohdistunut pään alueelle"

Sähköpotkulautojen määrä on kasvanut samana aikana Helsingissä huimasti. Viime kesänä niitä oli noin 8 000. Tänä kesänä lautojen määrä on ollut korkeimmillaan yli 17 000.

Tällä hetkellä sähköpotkulautoja on Helsingissä alle 15 000.

– Harjoittelukausi on päättynyt. Jokainen laudoilla liikkuva tietää, että niillä pitää noudattaa polkupyöräilyn sääntöjä, Pasterstein sanoo.

Liikennevirhemaksuja on annettu tänä vuonna eniten jalkakäytävällä ajamisesta – Pastersteinin arvion mukaan noin 70 prosenttia kaikista rikkeistä. Sanktioita on jaettu myös yksisuuntaista katua väärään suuntaan ajamisesta ja punaisia päin ajamisesta.

– Määrällinen tavoitteemme on jakaa vähintään 400 liikennevirhemaksua. Tällä olisi jonkinlaista vaikutusta ajokäytökseen. Tietysti optimaalitilanne olisi se, että sääntöjä noudatettaisiin valvonnasta riippumatta.

Miksi “trikoo-ohjukset” ajavat autoteillä, vaikka vieressä menee pyörätie? Beni Kauhanen paljastaa syyt liikennekäyttäytymiseen, joka ärsyttää monia

Koulut alkavat, mutta väistämissäännöissä olisi parantamisen varaa – "Jokaisen kuljettajan on nyt skarpattava"

Helsingin sähköpotkulautojen määrä tuplaantui vuodessa – Tämä oli arkena keskustassa yleisin syy käyttää lautaa: "Olisin varmaan useammin myöhässä", toteaa Peter