Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Antti, 58, äimistyi parkkipaikan 1 e/päivä -hinnasta Helsingissä – kuva: "Osoittaa kiistatta, ettei lisämaksu toimi"

Helsingissä suunnitellaan maksullisuuden lisäämistä liityntäpysäköinnissä.

Päivisin jopa täysin tyhjänä oleva liityntäpysäköintialue herättää ihmetystä Malmin asemalla.

– Alue on ollut lähes tyhjä koko sen ajan kun se muuttui maksulliseksi. Tästä on aikaa ainakin kymmenen vuotta. Paikalla on seissyt nyt vain yksi auto, josta on ikkuna hajotettu. Tämä osoittaa kiistatta, ettei lisämaksullinen pysäköinti toimi, sanoo toimitukseen yhteyttä ottanut Tapanilassa asuva Antti Vuorela, 58.

Sähköpotkulautailijoille rapsahti yli 800 sakkoa kuukaudessa väärästä pysäköinnistä – "Jos käyttäjä joutuu ottamaan laudasta kuvan, miten ne ovat silti metsässä makaamassa?"

12 tunnin pysäköinti Malmilla maksaa euron. Lisäksi pitää olla voimassa oleva matkalippu.

Vuorela sanoo, että muutaman kilometrin päässä oleva Puistolan aseman liityntäpysäköinti on sen sijaan lähes aina täynnä.

– Se on maksuton, eikä matkakorttia tarvitse.

Helsinkiläisellä arvoalueella ei ole tarpeeksi autopaikkoja, tyhjät bussipysäkit kiristävät hermoja: kaupunki suunnittelee autoilijoille kalliiksi tulevaa keinoa

Antti Vuorelan mielestä liityntäpysäköintien erilaiset ehdot asettavat ihmiset eriarvoiseen asemaan.

– Olisi parempi, että joukkoliikennelipulla saisi lunastettua 12 tunnin pysäköinnin. Sinä aikana ennättää hyvin tehdä työpäivän. Maksuttomuus kannustaisi ihmisiä käyttämään joukkoliikennettä. Sehän on yksi kaupungin tavoitteita. Malmilla voisi kokeilla pilottia, jossa pysäköintiin tarvitaan vain joukkoliikennelippu. Katsotaan sitten tuloksia, miten se vaikuttaa liityntäpysäköinnin käyttöön.

Liityntäpysäköintien hinnoittelusta vastaa Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne (entinen HKL).

Kiinteistöasiantuntija Reino Aittomäki sanoo, ettei vaikutelma lähes aina tyhjänä olevasta Malmin liityntäpysäköinnistä pidä paikkaansa.

– HSL:n teettämien tutkimusten mukaan Malmin liityntäpysäköinnin käyttöaste oli 26 prosenttia vuonna 2019. Viimeksi kun itse olen käynyt siellä talvikaudella niin käyttöaste on ollut tuota luokkaa tai vähän alempi. Toki olemme tietoisia että pysäköintialue on vajaakäytössä. Puistolan käyttöaste oli saman tutkimuksen mukaan 100 prosenttia.

Tuoreimmat luvut ovat vuodelta 2021, jolloin koronapandemia ja etätyöt muuttivat lukuja huomattavasti.

Maksullisia liityntäpysäköintejä on muun muassa kauppakeskusten läheisyydessä. Aittomäen mukaan kaupunki on ennemmin lisäämässä kuin vähentämässä maksuja.

– HKL:n (nykyään Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy) johtokunta on aikoinaan tehnyt päätöksen, jolla liityntäpysäköintialueiden käytöstä voidaan periä käyttäjiltä maksua. Tätä mahdollisuutta ei toistaiseksi ole kaikilla alueille toteutettu, mutta esimerkiksi väärin pysäköinnin hillitsemiseksi maksullisuus tullaan varmaankin ottamaan käyttöön joillakin liityntäpysäköintialueilla.

Sähköpotkulaudat herättävät tunteita, mutta voiko ne pysäköidä mihin tahansa? – Näin vastaavat viranomaiset

Aittomäen mukaan maksuttomia liityntäpysäköintipaikkoja kätyetään myös naapureiden parkkipaikkoina tai pitkäaikaispysäköintiin.

–  Näin he vievät paikat niiden varsinaisesta tarkoituksestä.

Aittomäki ei ota kantaa siihen, miksi Malmin liityntäpysäköinti on vajaakäytöllä. Hän sanoo, että Helsingin kaupunki miettii Malmin liityntäpysäköintiä osana kokon alueen tulevaa kehittämistä.

Punaiset "nollat" tervehtivät paikasta maksanutta – Leikkaussalihoitaja tulee töihin puoli tuntia etuajassa, jotta ehtisi saada autonsa parkkiin: uusi jättisairaala tuo Meilahteen vielä lisää liikennettä

Helsingissä liityntäpysäköinnin lisäämisen painopiste "on laadukkaassa pyörien liityntäpysäköinnissä."

Helsinkiin on tavoitteena rakentaa autoille 683 ja pyörille 1790 uutta liityntäpysäköintipaikkaa vuoteen 2025 mennessä, selviää HSL:n vuoden 2017 toimenpideohjelmasta.

Helsingissä on nyt noin 3700 liityntäpysäköintipaikkaa autoille ja 4200 pyörille.

Kaupungin mukaan asemanseudut on rakennettu niin tiiviisti, ettei uusien liityntäpysäköintipaikkojen rakentaminen ole mahdollista. Lisäpaikkoja on kaupungin mukaan tehtävä yhteistyössä yksityisten toimijoiden kanssa.

Liityntäpysäköintien vapaita paikkoja pystyy seuraamaan HSL:n Reittioppaassa muun muassa Kalasatamassa, Laajasalossa ja Lauttasaaressa. Reaaliaikaista seurantaa on tarkoitus tuoda laajemmin eri puolille Helsinkiä.

Kameraseuranta palvelee kaupungin mukaan myös alueen valvontaa.

Naapurit kimpaantuivat helsinkiläisessä lähiössä: 130 asunnon kerrostaloon rakennettiin vain 10 autopaikkaa – "Kadunvarsi on aivan tukossa"

Näin poliisi on rankaissut sähköpotkulautailijoita – tilaston huippuna yksi rike