Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Helsingin Uutisten vaalikone on nyt auki – löydä oma ehdokkaasi

Poikkeuksellinen kulkuneuvo kerää hehkutusta Helsingissä – Aliisa 34, toivoo sille jatkoa: "Tässä on elämyslisää"

Lautta kulkee Kruunuvuorenrannan ja Kauppatorin väliä elokuun loppuun.

Nyt on menossa harvinainen työmatka. Jan-Markus Viikari, 50, istuu lautan kannella kohti Helsingin keskustaa.

– En helsinkiläisenä näe tässä mitään erityisen eksoottista, mutta kyllä tämä työmatkan muotona on erilainen. Tässä on omanlainen fiiliksensä.

Lautta on lähtenyt liikkeelle Viikarin kodin läheltä Kruunuvuorenrannasta. Suunta on kohti Kauppatoria.

HSL-lipulla toimiva ympärivuotinen lauttaliikenne Kruunuvuorenrantaan – aloitus ensi vuonna

Keskustaan pääsisi myös ajamalla Herttoniemeen bussilla ja vaihtamalla siellä metroon. Viikari pohtii, että ajallisesti lautta ei ole välttämättä nopeampi, koska hän jatkaa matkaa keskustassa.

– Tunnelmaltaan tämä on kuitenkin eri luokkaa ja helpon suoraviivaista.

JT-Linen lautta on kulkenut Kruunuvuorenrannan ja Kauppatorin kesän ajan. Lautat ovat kulkeneet noin aamuseitsemästä iltakuuteen. Matka kestää 15–20 minuuttia.

Yhdensuuntainen matka on maksanut kolme euroa ja myynnissä on ollut myös kymmenen kerran sarjalippuja. Helsingin kaupunki on tukenut liikennöintiä rahallisesti: tuen kattohinnaksi on asetettu 55 200 euroa.

Jatkoakin valmistellaan jo. Kaupunginhallitus linjasi kesällä, että ensi vuonna Kruunuvuorenrannan ja Kauppatorin välillä käynnistetään ympärivuotinen lauttaliikenne, joka toimii HSL:n lipuilla. Liikenne jatkuisi enintään Kruunusiltojen valmistumiseen, eli vuoteen 2027 asti.

– Olemme lähteneet valmistelemaan asiaa. Selvitämme toteuttamistapaa, sanoo Helsingin kaupungin aluerakentamisen projektinjohtaja Ulla Loukkaanhuhta.

Voisiko liikennöinti alkaa jo ensi vuoden alussa?

– Tammikuu tulee nopeasti. Emme pysty sanomaan aikataulusta mitään tarkempaa tässä vaiheessa.

Loukkaanhuhta sanoo, ettei myöskään ympärivuotisen liikennöinnin kustannuksia pystytä vielä tarkasti kommentoimaan.

Viime kesänä lautta kulki Hakaniemen ja Kruunuvuorenrannan välillä osana isompaa saarihyppelyreittiä.

Leena Kerkelä, 58, paistattelee aamua lautan kannella. Hän on käyttänyt yhteyttä kesällä muutaman kerran.

Nyt Kerkelä on matkalla virkistyspäivään, mutta yleensä hän viettää työpäivät Töölössä.

On Kerkelän mukaan siinä ja siinä, onko lautta silloin nopeampi vaihtoehto. Mikäli HSL-kortti kävisi maksuna, se voisi lisätä intoa.

– Harvalla matka päättyy kuitenkaan vielä Kauppatorille.

Pihla, 1, on puolestaan ensimmäistä kertaa lautan kyydissä. Hän istuu turvallisesti äitinsä Aliisa Engströmin, 34, sylissä.

Parivaljakko on menossa viettämään vapaapäivää keskustaan. Engström kehuu lauttaa ja toivoo sille jatkoa. Se tarjoaa vaihtoehdon bussille ja metrolle.

– Alueelle muuttaa paljon ihmisiä, jotka voisivat käyttää lauttaa. Tässä on myös elämyslisää, Aliisa kuvailee.

Kannatuksesta huolimatta matkustajamäärät ovat jääneet odotettua pienemmiksi. Alustavien lukujen mukaan matkustajia on ollut päivittäin noin 100–200 suuntaansa.

– On ollut myös päiviä, jolloin on ollut vain kymmeniä matkoja. Parhaana päivänä oli 250 matkaa suuntaansa, kertoo JT-Linen toimitusjohtaja Riina Lindell-Eränen.

Kruunuvuorenrantaan uusia asuntoja "uniikille paikalle"

– Emme missään nimessä operoisi lauttaa omalla riskillä. Kaupunginkaan tuki ei kata kaikkia kuluja. Emme ole tehneet voittoa, mutta emme tappiotakaan.

Moni on kiittänyt yhteyttä ja toivonut sille jatkoa. JT-Line seuraa kaupungin suunnittelua kiinnostuneena.

– Työmatkaliikenne on korostunut. Toki lapsiperheet ja eläkeläisetkin ovat liikkuneet kaupunkiin.

Lauttayhteyden puuhamiehenä on toiminut Niilo Toivonen. Kruunuvuorenrannassa asuva Toivonen kehuu, että lauttayhteys tuo kantakaupungin palveluineen lähelle. Toivosen mukaan alueella asuvien työmatka lyhenee parhaimmillaan puolella tunnilla suuntaansa.

– Tämä nopeuttaa työ- ja vapaa-ajan kulkemista kaupunkiin huomattavasti, kertoo lauttaa lähes päivittäin käyttävä Toivonen.

Sähkölautta Laajasalon ja kantakaupungin välille osoittautui kalliiksi – ylittäisi Suomenlinnan liikenteen kustannukset moninkertaisesti

Toivonen muistuttaa, ettei kaikilla ole välttämättä varaa maksaa lautan sekä HSL:n lippuja. Tämän takia yhtenäistäminen olisi tärkeää.

Vaikkei yhteys olisi täysin kannattava, julkista liikennettä on silti oltava, jotta kaupunki toimii, Toivonen sanoo. Kruunuvuorenranta on yksi kaupungin nopeimmin kasvavista alueista.

– Nytkin rakentui uusi kerrostalo, johon muuttaa 200 ihmistä. Jos heistä edes 20 prosenttia ryhtyy käyttämään lauttaa, se on jo heti 40 uutta matkustajaa.

Helsingin ja Espoon välille avattiin uusi vesibussireitti – "Matkalla voi nauttia kauniista saaristosta"

HSL:n toimitusjohtaja tasatariffista: "Paras keino lisätä joukkoliikenteen vetovoimaa"

Laajasalon bussireiteistä valmistui alustava suunnitelma

Miten materiaalipula vaikuttaa Kruunusiltojen työmaalla? – "Ongelmat heijastuvat meillekin"

Kuva: Suomen pisimmän sillan reitti Kruunuvuorenselällä alkaa hahmottua – töihin tulee pian tauko

Laajasalon hybridivarikko lykkääntymässä 2030-luvun loppupuolelle – "Kustannusarvio huomattavan suuri"