Kuljetusyrityksiä edustava Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on huolissaan alan kasvavista kustannuksista.
Edunvalvontajärjestön mukaan kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset ovat nousseet yhtäjaksoisesti yli kymmenen prosentin vuosivauhtia Venäjän käynnistettyä hyökkäyssodan Ukrainaan. Polttoaineen hinnan ohella muun muassa kuljetuskaluston pääomakustannukset ovat nousseet merkittävästi. Aiemmin tehtyjen päätösten nojalla Suomi on korottamassa polttoaineveroa vuoden vaihteessa.
– Tässä tilanteessa polttoainekustannusten lisääminen edes vähäisessä määrin on järjetöntä, sanoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto tiedotteessa.
Hallitus on vuonna 2019 tekemällään päätöksellä korottamassa niin kutsutun parafiinisen dieselin polttoaineveroa vuoden 2023 alusta kahdella sentillä litralta. Suurin osa dieselin kulutuksesta on parafiinista, joten veronkorotus on nostamassa dieselin hintaa.
Järjestön mukaan päätös veronkorotuksesta tehtiin täysin erilaisissa olosuhteissa ilman näkymää nykyiseen energian ja polttoaineen hintakriisiin. Jokainen sentti lisää polttoaineen hintaan kasvattaa kuljetus- ja logistiikkayritysten kustannuksia 13 miljoonalla eurolla, tiedotteessa todetaan.
SKAL vaatii hallitusta perumaan parafiinisen dieselin veronkorotuksen ja harkitsemaan polttoaineen valmisteveron laskemista EU-minimiin.
SKAL vaatii myös, että vuodelle 2024 suunniteltu jakeluvelvoitteen nostopäätös perutaan vallitsevan kustannuskriisin vuoksi.
– Päätöksiä ei voi tehdä kuplassa ja viedä läpi kuplassa. Hallituksen tulee seurata vallitsevaa aikaa ja tehdä vaadittavia korjausliikkeitä, jotta kilpailukykymme säilyy, Jani Ylälehto toteaa tiedotteessa.