Ratikoiden reitit ovat muuttuneet tänä vuonna historiallisen tiuhaan. Myös älypuhelimen käyttäjät ovat olleet pulassa linjoja etsiessään.
Äläkkä alkaa heti, kun Helsingin Uutisten toimittaja nousee 10:n ratikkaa korvaavan pikkubussin kyytiin Pikku Huopalahdessa ja kertoo tekevänsä juttua poikkeusreiteistä. Kuudesta matkustajasta lähes kaikki haluavat saada mielipiteensä kuuluviin. Sävy on kriittinen, jopa tuohtunut.
– En pysy enää yhtään kärryillä ratikoiden aikatauluista ja reiteistä. Ikäisilläni ei ole älypuhelinta, jossa olisi Reittiopas. 10:n nykyinen linja on kaikkein huonoiten informoitu, sanoo Pikku Huopalahdessa asuva Agnes Auersalo, 79.
HSL:n hallituksen varapuheenjohtaja Pekka Sauri (vihr.) jakoi Facebookissa alkuviikosta kartan ensi viikolla voimaan tulevista uusista reiteistä.
– Jonkin verran on tullut palautetta, ettei enää tiedetä, mihin Helsingin ratikat kaikenlaisten remonttien ja linjamuutosten jälkeen menevät, hän kertoi Facebook-sivullaan.
Tämän kesän aikana ratikkareitit ovat saattaneet muuttua jopa kahden viikon välein. HSL:n mukaan tilanne on ollut historiallinen.
– Yhden kesän aikana ei ole ollut koskaan näin paljon raideliikenteen muutoksia. Kaikki poikkeusreitit johtuvat työmaista, emmekä pysty vaikuttamaan niiden kestoon tai sijaintiin. Mietimme, miten tiedotusta voisi parantaa HSL-sovelluksessa sekä liikennevälineiden näytöissä ja kuulutuksissa. Printtimedian ja pysäkeille tuotavien tiedotteiden kautta pyrimme tavoittamaan myös sen joukon, jotka eivät käytä HSL-sovellusta, sanoo matkustajainformaatiopäällikkö Joona Packalén.

Myös Reittiopasta käyttävillä on ollut hankaluuksia hahmottaa kokonaisuutta, vaikka ohjelman pitäisi antaa linjojen tarkat ajat ja lähtöpaikat.
– Pysäkeille kaipaisin tarkempia aikatauluja. On tämä aika sekavaa, kun etenkin Kalliossa on niin paljon muutoksia, sanoo Pikku Huopalahden ja Kallion välillä kulkeva Alexandra Leppäkorpi, 31.
Raitiolinja 10:n yhteys Pikku Huopalahteen ja Ruskeasuolle katkesi 15. elokuuta. Mannerheimintien ja Kuusitien risteyksessä ratikasta täytyy vaihtaa korvaavaan 10X-bussilinjaan. Syynä poikkeusreittiin on muun muassa Ruskeasuon varikon raideyhteyden rakentaminen. Nykyinen järjestely on käytössä vuoden ajan.
Kuusitiellä 10X:n pysäkillä on minuutintarkat lähtöajat. Kuljettajat myöntävät, etteivät ne pidä aina paikkaansa, koska vuoroja jää usein välistä. Taustalla on kuljettajapula.
Pikku Huopalahden Haapalahdenkadun pysäkillä on näkyvissä pelkästään vanhat ratikka-aikataulut.
– Katsoin äsken, että päättärille päin meni täysi bussi, joten eiköhän se kohta tule toiseen suuntaan, Leppäkorpi arvioi.
– Odotusaika on kaksinkertainen, sanoo 8-vuotiaan Naol-pojan kanssa bussia odottanut Mesele Assefa, 45.
– 10X kulkee aamuisin ja iltaisin huonommin kuin ratikka. Työmatkani pidentyi jopa yli 20 minuutilla, kertoo Laila Gansena, 56.
23-paikkaisella pikkubussilla ajettava 10X on ollut ainakin kerran niin täynnä, etteivät kaikki matkustajat ole mahtuneet sisään, yksi kuljettajista kertoo.
Matkustajat pelkäävät bussien olevan ahtaita etenkin talvella.
– Naapuriyhteisössäni asuu paljon lastenvaunujen ja rollaattorien kanssa kulkevia. He eivät mahdu tämän kyytiin, Agnes Auersalo sanoo.