Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Nouseeko helsinkiläisen HSL-lipun hinta taas? – Kaupunki: Yhden vyöhykkeen kertalippu olisi hyvä ottaa käyttöön

Yhden vyöhykkeen kertalippu lisäisi matkustushaluja.

Mikään HSL:n kaavailemista uusista matkalippuvaihtoehdoista ei ole Helsingin näkökulmasta kannatettava, koska kaikki hinnoitteluvaihtoehdot rakentuvat ajatukselle, jossa nykyisen AB-vyöhykkeen eli lyhyempien matkojen lippujen hinnat nousevat ja ABC- sekä ABCD-alueilla tehtävien pidempien matkojen lippujen hinnat laskevat merkittävästi.

Näin linjasi Helsingin kaupunginhallitus lausunnossaan HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2023-25.

Yhtä lentomatkaa maakuntiin tuettiin jopa 1 000 eurolla ja verovaroin kuskataan jopa golfbägit – HSL:n hallituksessa ollaan äimän käkenä: "Kyseenalaista"

Tutkituissa malleissa joukkoliikennematkojen määrä Helsingin alueella laskisi, vaikka AB-vyöhykkeen alueelle on kohdistunut ja kohdistuu merkittäviä joukkoliikenneinvestointeja. Jo vyöhykeuudistuksessa valtaosalla helsinkiläisistä joukkoliikenteen lippujen hinnat nousivat selvästi, muistuttaa kaupunginhallitus.

Joukkoliikenteen käyttäjämäärät ovat laskeneet voimakkaasti ja yksi tärkeimmistä prioriteeteista on matkustajien houkuttelu takaisin joukkoliikenteen pariin.

– Helsingin joukkoliikenteen lippujen hintoja ei tule tässä tilanteessa nostaa, kiteyttää lausunto.

Kaupunginhallitus katsoo, että tavoitteena pitäisi olla sen sijaan vahvistaa joukkoliikenteen käyttöä myös sisimpien vyöhykkeiden alueella. HSL:n pitäisi lausunnon mukaan ottaa käyttöön yhden vyöhykkeen kertalippu, koska se kannustaisi lyhyiden kertamatkojen tekemiseen joukkoliikenteellä. Toisaalta 12 kuukauden lipun suhteellista edullisuutta voisi myös parantaa.

HSL pohtii lippujen hinnoittelua – haluaisitko säilyttää nykyisen vyöhykemallin vai kannatatko tasataksaa?

Sen sijaan HSL:n lippu- ja maksujärjestelmän uudistus tilipohjaiseen taustajärjestelmään perustuvaksi on kaupunginhallituksen mielestä erinomainen kehitysaskel.

Uusi järjestelmä mahdollistaa myös lähimaksamisen, mikä on kasvattanut lipputuloja muualla maailmassa.

Lisäksi lausunnossa todetaan, että on perusteltua vaikuttaa edelleen siihen, että valtio toteuttaa tiemaksut mahdollistavan lainsäädännön. Kokoomus teki kokouksessa vastaehdotuksen, jonka mukaan tiemaksuasia olisi poistettu lausunnosta, mutta ehdotus ei menestynyt äänestyksessä.

HU:n tietojen mukaan hallitus on tuomassa ruuhkamaksulainsäädännön valmisteluun vielä tällä hallituskaudella.

Onko Pekka, 56, Suomen kovin ratikkafani? – tämä linja saa Helsingin tuntumaan suurkaupungilta: "Vaikka millä mittarilla katsoisi"

Lea, 33, valmistui miehiselle alalle ja sai työn heti seuraavana päivänä – "Olen tyytyväinen, palkkakin on hyvä"

Poikkeuksellinen kulkuneuvo kerää hehkutusta Helsingissä – Aliisa 34, toivoo sille jatkoa: "Tässä on elämyslisää"

Helsinkiläisellä arvoalueella ei ole tarpeeksi autopaikkoja, tyhjät bussipysäkit kiristävät hermoja: kaupunki suunnittelee autoilijoille kalliiksi tulevaa keinoa

HSL:n ylimmän johdon uusi palkkiojärjestelmä herättää ihmetystä: toimitusjohtaja voisi tienata 48000 euroa ylimääräistä – näin asiaa perustellaan