Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Näin raidejokerin testiajot etenevät idästä länteen – varikon portit avautuvat marraskuussa

Pikaraitiovaunun testiajot käynnistyvät marraskuun aikana raidejokerin radalla.

Itäkeskuksen ja Keilaniemen yhdistävä rataosuus on jaettu kuuteen testilohkoon. Testiajot etenevät lohko kerrallaan Roihupellon varikolta käsin.

Raidejokeri-hankkeen käyttöönottopäällikkö Mikael Kesenci arvioi, että Espoon rataosuuksille päästään ensi keväänä.

Testiajoissa testataan esimerkiksi sähkönsyöttöä, vaihteenohjausjärjestelmiä sekä kameravalvonnan ja liikennevalojen toiminnallisuutta.

– Esimerkiksi liikennevalo-ohjauksella on iso merkitys siihen, miten nopeasti vaunu pääsee kulkemaan, Kesenci kertoo.

Matkustajien virkaa testiajoissa toimittavat hiekkasäkit. Näillä näkymin yleisölle avoimia testiajoja ei tehdä.

Raidejokeri-hanke tiedottaa testiajojen alkamisesta tarkemmin lähempänä ajankohtaa. Myös maastoon on tulossa liikenteenohjaajia ja opaskylttejä, kun testivaunut ilmestyvät liikenteeseen.

Toistaiseksi testiajoja on tehty vasta Roihupeltoon rakennetulla varikkoalueella, jossa raiteita on yhteensä noin neljän kilometrin verran hallirakennuksien sisällä sekä ulkopuolella.

Varikolla rinkiä on kiertänyt turkoosin värinen Arctic XL-vaunu, jonka kyytiin saattoi hypätä kantakaupungissa kesäkuun alkuun asti.

Vastaavia vaunuja on tulossa raidejokeri-linjalle kaikkiaan 29.

Raitiovaunut liikennöivät noin viiden minuutin vuorovälillä. Niitä ajamaan tarvitaan noin sata uutta kuljettajaa.

Uudet vaunut ovat 34 metriä pitkiä eli noin kuusi metriä nykyisiä vaunuja pidempiä. Matkustajia niihin mahtuu noin 20 prosenttia enemmän kuin nykyisin Helsingissä kulkeviin ratikoihin.

Vaunut ovat esteettömiä ja niissä on ovet molemmilla kyljillä.

Kuljettajalle on paikka vaunun molemmissa päissä, näin vaunulle ei tarvita erillistä kääntöpaikkaa.

Vaunuissa on tilat lastenrattaille, pyörätuoleille ja opaskoirille.

Polkupyörien kuljetukseen ei ole varattu paikkoja.

– HSL on linjannut, ettei vaunuissa kuljeteta polkupyöriä, sanoo kalustopalvelupäällikkö Heidi Heikkilä Kaupunkiliikenne Oy:stä.

Kaupunkiliikenne Oy hallinnoi Helsingin joukkoliikenneinfraa ja omistaa raitiovaunukaluston.

Raidejokeri korvaa nykyisen bussiyhteyden 550:n.

Keilaniemestä Itäkeskukseen kulkevan rata on noin 25 kilometriä ja sen ajaminen päästä päähän kestää noin tunnin. Bussilla matka-aika on kutakuinkin sama.

– Asuinalueiden läpi kulkevat raiteet tavoittavat suuremman määrän ihmisiä, sillä bussi kulkee esimerkiksi Kehä I:tä pitkin, sanoo yksikön johtaja Artturi Lähdetie Kaupunkiliikenne Oy:stä.

Uusien pikaratikoiden keskimääräinen nopeus on 25 km/h, mikä pitää sisällään pysähdykset.

Maksimiajonopeudeksi asetettu 70 km/h.

Kantakaupungissa ratikat kulkevat keskimäärin 14–15 km/h.

Tämän hetkisen arvion mukaan raidejokeri on matkustajien käytössä tammikuussa 2024, noin viisi kuukautta arvioitua aiemmin.