Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ratikkakuski sai harvinaiset sakot Jätkäsaaressa – kaahaamiseen kyllästynyt Joel, 33: "Olettavat että jalankulkija väistää"

Poliisi on joutunut puuttumaan raitiovaunujen nopeuksiin. Myös jalkakäytävillä ajavat autot ovat Jätkäsaaren ongelmana.

Poliisi sakotti syyskuun alussa raitiovaunulla kaahannutta kuljettajaa, joka ei väistänyt suojatien ylittäjiä, vaan tööttäsi heille torvella Jätkäsaaren Välimerenkadulla.

Heinäkuussa poliisi mittasi raitiovaunulle lähes 20 kilometrin ylinopeuden Tyynenmerenkadulla. Tuolloin kuljettajaa ei tosin sakotettu, koska yksin olleella poliisilla ei ollut mahdollisuutta lähteä turvallisesti ratikan perään.

Poliisi julkaisi hurjan videon Jätkäsaaresta: Ratikka ajoi reilua ylinopeutta tutkaan – tämän takia kuski ei saanut sakkoa

Raitiovaunujen nopeus herättääkin nyt paljon huolta Jätkäsaaressa. 1-vuotiasta Viviania vaunuissa kuljettava Joel Teräväinen, 33, pitää Tyynenmerenkadun suojateitä todellisina vaaranpaikkoina.

– Koskaan ei ole kolahtanut, mutta pari kertaa olen perääntynyt vaunujen kanssa suojatieltä, kun kuljettaja on tullut liian kovaa. Ratikat kiihdyttävät Tyynenmerenkadun alussa ja olettavat, että jalankulkijat väistävät. Olen huolestunut syksystä, kun tulee aamupakkasia ja liukkaita lehtiä.

Kampissa asuva Teräväinen on kiinnittänyt huomiota raitiovaunujen vaaralliseen ajotapaan myös Ullanlinnassa.

– Ammattikuljettajien pitäisi pystyä ennakoimaan mäkiä paremmin, eikä paahtaa suorilla. Bussin kuljettajat tuntuvat ajavan paremmin, mutta kaarteissa he joskus olettavat, että autoilija väistää.

Kymmenen vuotta Jätkäsaaressa asuneen Pirjo Niemelän, 70, mielestä ratikat ajavat välillä pelottavan lujaa.

Asialle pitäisi oikeasti tehdä jotain.

– Asialle pitäisi oikeasti tehdä jotain. Välillä kyydissä joutuu pitämään tosissaan kiinni kaiteesta. Kun istuu takana, niin tuntuu että lentää. Täällä asuu paljon lapsiperheitä. Olen huolestunut yksin kouluun menevien lasten turvallisuudesta.

Ruoholahdessa asuvan Kari Salmisen, 75, mielestä raitiovaunun kuljettajat noudattavat liikennesääntöjä yleensä hyvin.

– Mutkissa nopeudet voivat tuntua kovilta. Joskus olen nähnyt punaisia päin ajavia. Mannerheimintiellä on pitkä suora, jossa otetaan vauhtia eikä hiljennetä tarpeeksi suojatien kohdalla.

Helsingin poliisista kerrotaan, että muihin alueisiin verrattuna Jätkäsaaresta tulee tällä hetkellä huomattava määrä valvontapyyntöjä.

– Jätkäsaaressa poliisin pyydetään puuttuvan jalkakäytäviä ja pyöräteitä pitkin autoileviin, sanoo ylikonstaapeli Juha Karppila.

Poliisilta kylmäävä video: 21-vuotias kaahasi 100 km/h ylinopeutta Helsingissä

Viime viikon keskiviikkona poliisi valvoi sekä raitiovaunujen että autojen nopeuksia. Huomiota kiinnitettiin myös suojatiesääntöihin.

Tunnin valvonnan aikana poliisi nappasi yhden rattijuopon ja antoi kaksi ylinopeussakkoa. Liikennevirhemaksuja tuli viisi. Yksi raitiovaunun kuljettaja sai huomautuksen nopeudestaan.

Pitkät suorat ja pysäkkivälit saattavat olla poliisin mukaan yksi syy raitiovaunujen nopeuksiin Jätkäsaaressa. Karppila sanoo, että vastaavanlainen paikka on Hämeentien alkupään alamäessä.

Raitiovaununkuljettajia sakotetaan ylinopeuksista kuitenkin hyvin harvoin.

– Syyskuussa annettu sakko oli hyvä varoitus muille raitiovaunun kuljettajille. Tieto siitä leviää muillekin. Tämä on hedelmällinen maaperä ottaa opiksi, Karppila sanoo.

Yksi liikennevalvonnassa mukana olevista poliiseista muistelee, että suurin hänen Jätkäsaaressa kohtaamansa auton nopeus on ollut 90 kilometriä tunnissa.

– Tyynenmerenkadulla on 30 km/h nopeusrajoitus. Se oli tällainen samanlainen arkipäivä, kun auto tuli satamasta päin. Tässä ajetaan jatkuvasti 50– 60 km/h. Yleensä tilannetta selitetään ”typeränä tekona, jota tuli vain kokeiltua”, poliisi sanoo.

64-vuotias Markku uskoo, että poliisin läsnäolo on vaikuttanut Jätkäsaaren liikenneturvallisuuteen.

– En ole törmännyt enää viime aikoina ongelmiin. Äskenkin satamasta tullut rekka antoi suojatien kohdalla minulle tietä. Asiat ovat muuttuneet positiiviseen suuntaan. Joskus autojonoja on täällä tosin niin paljon, ettei suojateitä jätetä vapaiksi.

"En pysy enää yhtään kärryillä aikatauluista ja reiteistä" – Ratikkaverkoston jatkuvat muutokset saivat kitkerää palautetta korvaavan pikkubussin kyydissä

Näin raidejokerin testiajot etenevät idästä länteen – varikon portit avautuvat marraskuussa

Onko Pekka, 56, Suomen kovin ratikkafani? – tämä linja saa Helsingin tuntumaan suurkaupungilta: "Vaikka millä mittarilla katsoisi"