Helsinki suunnittelee katkaisevansa autoliikenteeltä merkittävän kadun Helsingissä. Tarkoituksena on löytää Pikku Huopalahdessa sijaitsevan Paciuksenkadun läpiajoon ratkaisu. Asiasta ei ole vielä tehty päätöstä
Suunnitelmissa on, että Pikku Huopalahdessa sijaitseva Paciuksenkaari suljetaan jatkossa liikenteeltä. Katkaisu tehtäisiin Tilkankadun ja Tilkanvierron risteyksen läheisyydessä. Kyseessä on merkittävä kokoojakatu, josta on päässyt oikaisemaan Meilahteen ja Seurasaarta kohti.
Suunnitelman tavoitteena on poistaa Mannerheimintien ja Paciuksenkadun välinen läpiajoliikenne sekä rauhoittaa Pikku Huopalahden paikalliskatuja.
Paciuksenkaaren katkaisun arvioidaan vähentävän Pikku Huopalahden eteläisen ja keskisen osan katujen liikennemääriä merkittävästi. Se vaikuttaisi myös myönteisesti alueen viihtyisyyteen ja liikenneturvallisuuteen, kaupunki toteaa tiedotteessa.
Liikennemäärien vähenemisellä katsotaan olevan myönteinen vaikutus suunnitteilla olevaan Pasilanbaana-pyöräreittiin, joka kulkee Pikku Huopalahden puiston ja Tilkanvierron kautta Ratsastielle.
Katusuunnitelmien luonnoksia esitellään torstaina 22. syyskuuta kello 17–18.30 Teams live -tapahtumassa. Tilaisuuteen pääsee tästä linkistä.
Tilaisuudessa käydään läpi suunnittelun lähtökohdat, esitellään alustavat katusuunnitelmaluonnokset sekä Paciuksenkaaren katkaisun vaikutusten arvio. Asukkaiden on myös mahdollista esittää kysymyksiä ja kertoa näkemyksiään suunnittelijoille.
Katusuunnitelmaluonnokseen voi tutustua 4. lokakuuta asti. Helsingin kaupungin verkkosivulla osoitteessa www.hel.fi/suunnitelmat kohdassa Katu- ja puistosuunnitelmat.
Tavoitteena on, että suunnitelmat hyväksyttäisiin tämän vuoden aikana. Rakentaminen alkaisi keväällä 2023.
Paciuksenkaari on Pikku Huopalahdessa ja Meilahdessa sijaitseva 550 metriä pitkä kokoojakatu. Kadun nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa. Katu muodostaa Tilkankadun ja Korppaanmäentien kanssa reilun kahden kilometrin pituisen yhteyden Paciuksenkadulta Vihdintielle.
Kadulla on runsaasti läpiajoliikennettä Mannerheimintielle ja siitä Hakamäentielle. Katua pidetään oikotienä ruuhkaisen Lapinmäentien ja Vihdintien alkupään ohitse. Monet käyttävät reittiä myös toiseen suuntaan eli läpiajoon Mannerheimintieltä Paciuksenkadulle.
Ehdotetun ratkaisun taustalla on Helsingin kaupunkistrategia 2021–2025. Se painottaa kestävän liikkumisen edistämistä lisäämällä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta liikenteestä.
Katusuunnitelmien luonnokset esitellään yleisölle torstaina 22.9.2022 klo 17–18.30 Teams live -tapahtumassa.