Osa Helsingin valtuutetuista valmiita kehittämään paikallisliikenteen lauttareittejä verovaroin – "Vesiliikenne pitää nähdä entistä enemmän osana joukkoliikennettä"
Kokoomuksen kaupunginvaltuutettu Arja Karhuvaara närkästyi Helsingin seudun liikenteen (HSL) asenteeseen vesiliikenteen kehittämisestä.
– Vastauksessa aloitteeseeni haetaan kaikkia mahdollisia syitä, miksi vesiliikenteen kehittäminen ei olisi mahdollista. HSL:ssä llienee niin paljon uimataidottomia uusmaalaisia, ettei asia etene, hän sivalsi valtuuston kokouksessa.
Karhuvaara ja 14 muuta valtuutettua olivat esittäneet, että Hakaniemestä kehitettäisiin avoveden aikaista vesiliikennettä työmatkaliikenteenä muuallekin kaupunkiin kuin Kruunuvuorenrantaan. Hakaniemen ja Kruunuvuorenrannan säännöllinen HSL-lipuilla toimiva liikenne alkaa ensi keväänä.
HSL:n mukaan pääperiaatteena vesiliikenteen järjestämisessä on ollut, että vesiliikenteen palvelujen tulee muodostua markkinaehtoisesti. "Palvelun tuottaja vastaa reittien ja aikataulujen suunnittelusta sekä lippujen hinnoittelusta. Kaupungin rooli on toimia mahdollistajana", HSL toteaa.
Apulaispormestari Paavo Arhinmäki (vas.) lohdutti Karhuvaaraa kiinnittämällä huomiota lausunnon sanamuotoon.
– Siinä lukee, että "on ollut periaate" eikä oteta kantaa, mitä tulee olemaan jatkossa. Vesiliikenne pitää nähdä entistä enemmän osana joukkoliikennettä ja Helsingin pitää sitä subventoida, Arhinmäki painotti.
Myös SDP:n Ville Jalovaara ja RKP:n Björn Månsson totesivat, ettei vesiliikennettä todennäköisesti saada toimimaan kaupallisesti.
– HSL:n talousongelmien takia lähivuoden aikana ei luultavasti voida toteuttaa muuta kuin Kruunuvuorenrannan liikenne, mutta päämääränä voitaisiin pitää, että osa vesiliikenteestä saataisiin yleiseen HSL:n järjestelmään, Månsson linjasi.