Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Huonekalukaupan liiton puheenjohtaja: Masku, Jysk, Asko ja Sotka vääristelevät hintoja ja myyjät valehtelevat asiakkaille

Huonekalualan ja varsinkin sänkymyynnin etiikka on Arto Melangon henkilökohtainen missio. Selvää toki on, että agenda pelaa myös Melangon luotsaaman Tempurin pussiin.

– Sänkymyynnin haasteet liittyvät hyvän eettisyyden puutteeseen ja tietämättömyyteen, jota ei korjata – myydään välittämättä lopputuloksesta, puhisee Tempur Sealy Suomi Oy:n toimitusjohtaja ja Sisusta Kotia ry:n (Suomen Huonekalukaupan Liitto) puheenjohtaja Arto Melanko.

Melangon mukaan asiakkaille valehdellaan rajusti ja säännöllisesti monissa huonekalumyymälöissä.

– Myyjä väittää asiakkaalle, että myy Tempuria vaikka tuote on aivan eri materiaalia ja eri nimistä. Myyjä valehtelee, että samalla Tempurin tehtaalla tehdään hänenkin tuote, mutta koska tässä ei käytetä nimeä Tempur, niin on puolet halvempi. Täyttä valetta. Näitä jää kiinni niin meille, kuin kuluttajariitalautakuntaan.

Heinäkuussa uutisoitiin, että Maskun Kalustetalolle vaaditaan miljoonan euron sakkoja harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista. Kuluttaja-asiamiehen selvityksen mukaan Maskun Kalustetalo johtaa kuluttajia toistuvasti harhaan markkinoinnissaan. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun kuluttaja-asiamies on kiinnittänyt huomiota Maskun Kalustetalon markkinointiin. Aikaisemmin Maskun Kalustetalon markkinointi on ollut markkinaoikeuden käsittelyssä kolme kertaa ja yritys on tuomittu siellä jokaisella kerralla.

– Mutta toiminta ei muutu. Masku selittää, että kun muutkin, kuten Sotka, Asko ja Jysk tekevät näin… eli myöntää tekevänsä väärin.

– Masku väittää ostavansa niin paljon halvemmalla kuin muut, mikä ei pidä paikkansa. Nämä firmat pettävät asiakkaita nostamalla lähtöhinnan, josta laskevat alennusta, ylisuureksi. Lopputulos on, että muualta, saa saman jopa normaalihintaisena halvemmalla, kuin Maskusta 70 prosentin alennuksella.

– Samaa tekevät Jysk, Sotka ja Asko, Melanko lataa.

KKV: Lain rikkomiseen suhtaudutaan aivan liian piittaamattomasti

Melangon johtamaan Suomen Huonekalukaupan Liittoon kuuluu vain osa alan yrityksistä. Toimialan liikevaihto on noin 1,2 miljardia. Suurimmat toimijat eivät liittoon kuulu. Alan etiikka on liiton asialistan kärjessä ja myös Melangon henkilökohtainen missio. Selvää toki on, että agenda pelaa myös Melangon luotsaaman Tempurin pussiin.

Näitä jää kiinni niin meille, kuin kuluttajariitalautakuntaan.

Sänkykauppias löytää helposti liudan muita esimerkkejä, joissa alan yritykset liikkuvat harmaalla alueella.

– Eräs mööpelitalo on mainostanut Helsingin Sanomissa toista vuotta, että lopetamme myymälän, lähdemme eläkkeelle. Niin ei ole tapahtunut, vaan kauppias tilaa uutta tavaraa alennusmyyntiin. Sehän on laitonta, kun ilmoittaa myyvänsä loppuun sen, mitä on ja lopettavansa, mutta ei oikeasti lopeta. Kaikkihan me joskus jäämme eläkkeelle, mutta loppuunmyynnillä on rajansa laissa.

– Toinen taas mainostaa Hesarissa toistuvasti, että tuli erä sänkyjä halvalla. Syy: hotelli ei ostanutkaan sänkyjä, joten hän sai koko rekallisen itselle myyntiin. Asiakkaan mennessä ostamaan sänkyä, sitä ei ole olemassakaan. Sen sijaan toimitusaika on neljä kuukautta tai pidempi, koska mitään tuotteita ei ollut valmiina, vaan ne tilataan tehtaalta. Eli koko mainos oli valetta ja lähtöhinta on tekaistu ylisuureksi, jotta siitä voi antaa ison alennuksen.

Tempurin kovimpia kilpailijoita on Unikulma. Melanko ei säästele sanojaan kilpailijankaan tekemisistä.

– Unikulma esittäytyy unen asiantuntijana ja kannustaa nukkumaan säädetyssä asennossa, jotta saa helpotusta närästykseen tai flunssan oireisiin. Mutta unen professori sanoo, että moinen neuvo on terveydelle vaarallinen. Paras nukkuma-asento on kylkiasento, jotta aivoselkäydinneste pääsee kiertämään yöllä ja aivot puhdistuvat. Tämä ei tapahdu varsinkaan säädetyssä asennossa.

– Sama talo mainostaa itseään maailman johtavana alan valmistajana. Suomalainen keskisuuri yritys muka alan johtavin... Kun Suomessakin jo on merkittävämpiä ja suurempia saman alan yrityksiä, niin miten voi olla maailman johtavin, eikö se ole vale?

Melanko kummastelee, miksi Unikulman mainoksissa sänkymyyjä on valkoinen takki yllään.

– Se harhaanjohtavasti esittää ja luo kuvan lääkäristä, joka myyjä ei oikeasti ole.

Uni ja nukkumisergonomia ovat Tempurin bisneksen ydin. Melanko haastaa muita alan toimijoita keskusteluun, kärjekkäästikin.

– Eräs Mediatalo Keskisuomalaisen medioiden (tämä media kuuluu Mediatalo Keskisuomalaiseen) haastattelema fysioterapeutti ja Unikulman edustaja sanoivat, että tyynyn on tärkeää olla pestävä ja se pitäisi ottaa huomioon tyynyä valittaessa. Ei pidä paikkaansa. Huoltovapaa tyyny on parempi. Pestävyys liittyy liinoihin ja suojiin. Itse tyynyn ei pidä olla pestävä, jos hygieniasta on muuten huolehdittu. Tyynyn pestävyys ei tee siitä parempaa tyynyä. Halvimmat sohvatyynytkin ovat pestäviä.

– Samassa artikkelissa väitettiin myös, että tyynyn pitää olla säädettävä. Kuulostaa ehkä hienolta ja tekniseltä, mutta ei tyynyä tarvitse säätää silloin, kun valitaan sopiva. Eihän kengätkään ole säädettäviä. ne pitää valita sopiviksi. Työtuoliakaan ei pidä säädellä, kun siihen on saatu säädöt kohdalleen. Säätö on tavallaan ovela, muka tarvittava ominaisuus, jolla saadaan asiakas ostamaan jotain, mitä ei tarvitse. Tyyny ja patja ovat nukkumisen apuvälineitä, kuten silmälasit näkemisen. Niitä ei säädellä, ajan kuluessa ne vaihdetaan.

Huonekalualan tietyt, edellä nimeltä mainitut toimijat ja heidän myyjänsä saavat Melangolta täyslaidallisen.

– Asiakkaat valitsevat ja myyjät myyvät sänkyjä ja tyynyjä hinnan perusteella, suuren alennuksen voimalla. Yleensä missään huonekalukaupoissa ei osata valita asiakkaille hyviä ja sopivia nukkumisen apuvälineitä, koska ei osata nukkumisergonomiaa. Sitä ei kouluteta työntekijöille, koska sitä ei osata.

– Myyjä kysyy asiakkaalta, miltä patja tuntuu, ja asiakas aina sanoo, että hyvältä. Tietysti, koska kotona oleva patja on niin huono. Totta kai asiakas kokee uuden sängyn hyväksi, vaikka se olisi epäsopiva, koska se on parempi kuin vanha, jo valmiiksi huonona ostettu sänky.

– Asiakkaan tilanteesta ei välitetä: tyytyväisyyttä tai tuotteen sopivuutta ei tarkisteta. Ei ole customer care -toimintoa. Ei ole vaihtotakuuta, vaikka sänky ja tyyny ovat yksilöllisiä nukkumisen apuvälineitä.