Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kaikki taksifirman koulutukseen haluavat eivät läpäise ajotapakoetta: pelkääjän paikalle lisättiin jarrupoljin – Ibraham, 25, tuli kurssille parantaakseen asemaansa tolpalla

Kaikki koulutukseen haluavista eivät läpäise ajotapakoetta. Viidennes putoaa kielitaidon vuoksi.

Maksupäätelaitteet piipittävät Lähitaksin opetustilassa Haagassa. Taksifirman kuljettajakoulutuksen päivän ohjelmassa on maksupäätelaitteen käyttö ja erilaiset taksat.

Tehtävänä on periä Vantaan tukema taksimatka asiakkaalta, jolla on mukanaan saattaja ja toinen henkilö.

– Saatko periä palvelulisää? kysyy liikenneopettaja Saija Marjeta ja kiertää luokassa tarkistamassa tulosteita.

Jos asiakas on pihalla taksihinnoittelusta, ei ole helppoa kuljettajillakaan. Pelkästään Uudenmaan kuntien tukemat matkat muodostavat sopimusviidakon, jossa on lukuisia toisistaan poikkeavia perusteita, miten asiakkaan kuljettajalle maksama omavastuuossuus muodostuu.

– Kuitti tarjotaan aina, vaikka kyseessä olisi nollakuitti Marjeta tähdentää.

– Mitä, jos asiakas ei ota kuittia. Tungetaanko väkisin? joku kysyy.

Kurssilaisia naurattaa.

Sähkötakseilla on etuajo-oikeus Helsinki-Vantaalla ja dieseltaksin kuljettaja sanoo jo karttavansa lentoasemaa: "Olen odottanut kaksikin tuntia vuoroa"

Koulutukseen pääsemisen edellytys on voimassa oleva ajolupa, kohtuullinen suomen kielen taito sekä ajotapa-arvion läpäiseminen.

Puutteellisen kielitaidon vuoksi hakijoista karsiutuu noin 20 prosenttia.

– Riittävä suomen osaaminen on edellytys kuljettajana toimimiselle sekä koulutuksen käymiselle, sanoo koulutuskoordinaattori Tanja Tervalahti.

Ajotapa-arvion perusteella koulutuksesta karsiutuu noin 7 prosenttia hakijoista – siis ajokortin omaavista henkilöstä.

– Ajo-opetus ja ajokulttuuri voivat olla täysin erilaisia maassa, jossa henkilö on alkuperäisen ajokorttinsa saanut kuin Suomessa, Tervalahti sanoo.

Esimerkiksi stop-merkki saatetaan ohittaa pysähtymättä ajatellen, että merkin takaa tulevan on oltava ainoastaan tarkkaavainen.

Asiakas menee tutun brändin kyytiin.

Raitiovaunu- ja bussiliikenteen huomioiminen tulee joillekin yllätyksenä. Erään kurssille pyrkineen kanssa tapahtunut läheltä piti -tapaus raitiovaunun kanssa johti siihen, että ajotapa-arvio tehdään nykyisin autolla, jossa liikenneopettajalla oma jarrupoljin.

Myös Suomessa vastikään ensimmäisen ajokorttinsa saaneiden taidoissa on puutteita, mikä johtuu liian vähäisestä ajokokemuksesta.

Paikallistuntemusta opiskellaan verkkotehtävillä ja neljän tunnin luokkahuoneopetuksessa.

– Kuljettajan pitää tietää Uudenmaan kunnat, pääväylät, isojen kaupunkien kaupunginosat sekä tärkeimpiä kohteita kuten sairaalat, satamat, rautatieasemat ja paikat joissa ihmiset viettävät paljon vapaa-aikaa, Tervalahti kertoo.

Navigaattoreihin tottuneet kuljettavat napisevat usein vastaa.

– Meillä on ollut kuljettajia, jotka eivät ole koskaan pitäneet karttaa kädessään. Paperikarttaa tutkimalla hahmottaa paremmin alueet ja pääväylät.

Asiakaspalvelunkin opiskelu on yllättävän tärkeää kun kurssilaisia on erilaisista kulttuuritaustoista.

– Keskustelemme esimerkiksi siitä, miten reagoidaan tietyissä tilanteissa ja tarvitseeko kuljettaja aina edes reagoida. Tämä on hyvin kulttuuriin sidottu asia.

”Taksibasaari” siirtyi suositun yökerhon eteen Helsingissä – Kuski-Tapsa, 65, kuvailee kaaosta: ”Ennen ei yritetty blokata ajamista”

Tiistaiaamuna harjoitusmittareiden ääressä istuvat voi jakaa kahteen ryhmään: maahanmuuttajataustaiset taksikuskit sekä eläkeikää lähestyvät tai sen ylittäneet kantasuomalaiset, joilla ei ole kuljettajataustaa.

Tämä on Tervalahden mukaan tyypillistä, tosin useimmilla kursseille maahanmuuttajataustaisia kuljettajia on enemmän kuin puolet.

He tulevat koulutukseen nostaakseen asemaansa taksitolpalla. Näin on tehnyt myös Ibraham Alhassan, 25 ja Orhan Gürbüz, 44.

– Asiakas menee mieluummin tutun brändin kyytiin, kertoo taksia ajava Alhassan, 25, lähes virheettömällä suomella.

Brändiään vaaliva yritys pitää myös maineestaan huolta.

– Lähitaksin kuljettajana pitää osata käyttäytyä.

Myös Gürbüz toivoo saavansa tunnetun firman väreissä enemmän kyytejä. Hänestä opetus myös syventää ymmärrystä alasta ja helpottaa omaa arkea.

– Mutta paljon asiaa tulee kerralla, Gürbüz huokaisee.

Alhassan sanoo kartan lukemisen olleen toistaiseksi haastavinta koulutuksessa.

– Ajan aina navigaattorilla, hän virnistää.

Pian viisi vuotta Lähitaksin koulutuksia vetäneet Tervalahti ja Marjeta ovat naisia, joiden työnä on neuvoa miesvaltaiselle oppilasjoukolle, miten ajetaan taksia.

Oppilaina on ollut miehiä, joiden kotimaissa harvalla naisella on ylipäätään pääsy autonrattiin. Miten ennakkoluuloja on murrettu?

– Alussa oli vaikeaa, toteavat molemmat.

Piirit ovat kuitenkin pienet, ja nykyisin useimmat koulutukseen tulevat tietävät, että vastassa on rouvakaksikko.

– Ennen koronaa otin sen tavan, että kättelin jokaisen kurssille tulijan, Tanja Tervalahti sanoo ja kertoo imaamista, joka oli jo viemässä kättään selkänsä taakse Tervalahden tarjotessa omaansa.

– Tartuin siihen silti. Hetken aikaa oli hiljaista ja imaamin aseman tunteneet kurssilaiset katsoivat kauhistuneena. Sitten imaami puhkesi nauramaan. Lopulta nauroimme kaikki.

Asiakkaat: Taksien turvallisuus heikentynyt, nämä asiat ärsyttävät eniten – Laura, 42, hyppää kyytiin aiempaa harvemmin

Yhtä lentomatkaa maakuntiin tuettiin jopa 1 000 eurolla ja verovaroin kuskataan jopa golfbägit – HSL:n hallituksessa ollaan äimän käkenä: "Kyseenalaista"

Onko työetiketti hukassa? – Asiantuntija: Raja työminän ja yksityisen minän välillä on hämärtynyt