Helsingin kaupunki siirtää henkilöstöjohtaja Nina Grosin syrjään pitkään jatkuneiden palkanmaksuongelmien korjaamistoimien johdosta. Palkanlaskennan haasteiden vakauttamisen johdon ottaa jatkossa hoitaakseen kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan hallintojohtaja Kirsti Laine-Hendolin, kaupunki kertoo tiedotteessaan.
Vaatimukset vastuuhenkilöiden vaihtamisesta kiihtyivät loppuviikosta. Useiden puolueiden valtuustoryhmien vetäjät kertoivat tästä Helsingin Uutisille.
Tuoreimman tilannekuvan mukaan kaupungilla oli korjaamattomia kokonaan puuttuvia palkkoja oli 22. syyskuuta 83 kappaletta, mikä on 14 vähemmän edelliseen viikkoon verrattuna. Vastaava luku oli 20. kesäkuuta 409 kappaletta. Myös osittain puuttuvia palkkoja, liikaa maksettuja palkkoja ja muita palkkavirheitä oli vähemmän kuin edeltäneellä viikolla, kaupunki kertoo.
Vielä elo–syyskuun vaihteessa täysin puuttuneita palkkoja oli toista sataa ja osittain puutteellisesti maksettuja lähes 4000.
Kaupungin mukaan kokonaan puuttuvat palkat maksetaan pääsääntöisesti kahdessa arkipäivässä siitä, kun asiasta on ilmoitettu palkanlaskennan asiakaspalveluun. Muut virheet korjataan mahdollisimman pian.
Palkanlaskennan asiakaspalveluun tuli 16.–22.9. ulottuvalla seurantajaksolla kuitenkin yhteensä 6 328 yhteydenottoa. Kaupunki palkkaa lisää henkilöstä asiakaspalvelun parantamiseksi.
Helsingin palkkakaaoksessa käänne huonompaan – "Olemme erittäin pahoillamme"
Päätoimittaja Kannala: "Suomen suurimmalla työnantajalla on surkea tilanne"