HSL haluaa, että hallitus mieluummin peruu koko joukkoliikenteen tueksi suunnitellun arvonlisäveron alennuksen kuin toteuttaa sen esitetyssä muodossa. Syy on se, että määräaikainen veroale aiheuttaisi lisäkustannuksia HSL:lle ja nurinkurisesti tuottaisi paineen nostaa lippujen hintoja eikä päinvastoin.
HSL:n hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula (kok.) perkaa kolumnissaan tässä lehdessä alv-alen kerrannaisvaikutuksia. Mutta miten maan hallitus on tälläista päätöstä ylipäätään tekemässä?
– Tästähän ei siis kysytty meiltä, Paikallisliikenneliitolta tai miltään julkisen liikenteen toimijalta mitään ennen päätöstä. Saimme lukea lehdestä, että näin on nyt päätetty, Pajula sanoo.
Hänen mukaansa esitetyn mallin todellisia vaikutuksia ei ymmärretty, eikä myöskään keneltäkään tajuttu kysyä.
– Olemme esittäneet hallitukselle vaihtoehtoa, jossa HSL:lle annettaisiin suoraa joukkoliikennetukea ja tuki sidottaisiin siihen, että se menee täysimääräisesti asiakkaiden lippuhintoihin, Pajula kirjoittaa kolumnissaan.