Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Uutisten viikon lukupaketissa asiaa somesta ja tulevaisuuden toimittajasta

Ysäri palaa, oletko valmis? – Näin suomalaiset pukeutuvat vuonna 2023, Prisman ostodata paljastaa

Suomalaisten kaipuu menneiden aikojen retropukeutumiseen näkyy jo ensi vuonna katukuvassa.

Asiantuntijat arvioivat, että etenkin flanellipaidat ja 1990-luvun lopulta tutut löysät reisitaskuhousut nousevat jälleen arvoonsa – samoin leveälahkeiset hiphop-farkut.

Ilmiö selviää tuoreesta trendiraportista, josta Prisma-ketju kertoo tiedotteessaan.

Farkkujen vyötärö on lähtenyt jo nyt jälleen laskuun ja vyötärön seudulla nähdään tuulahduksia 2000-luvun alusta. Miesten muodissa on huomattavaa myös havaiji-paitojen paluu kesän trendituotteeksi. Ylipäätänsä retroilu tulee olemaan iso trendi.

Arvio perustuu Prisma-ketjun omaan myyntidataan sekä teetettyyn kyselytutkimukseen, johon vastasi yli 3 000 eri-ikäistä suomalaista eri puolilta maata. Nyt valmistunut trendikatsaus oli lajissaan ensimmäinen.

Suomalainen on melko maltillinen vaatteiden ostaja, sillä yli puolet tutkimukseen vastanneista kertoo hankkivansa vaatteita muutaman kerran vuodessa.

Myös vaatteisiin käytettävä summa on vaatimaton, sillä Prismasta vaatteita hankkineiden kertaostos on noin 30 euroa. Myös farkuista suostutaan maksamaan verraten vähän, sillä eniten myydään alle 30 euroa maksavia farkkuja.

Raportissa korostuu selvästi farkkujen ja collegehousujen osuus, sillä molempia myydään miesten ja naisten myynnit yhteenlaskettuna 200 000 kappaletta vuodessa.