Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Onko sinunkin autossasi tämä suosittu lisälaite, joka on "akun pahin vihollinen" – luvassa voi olla kallis operaatio

Etätyöt ovat lisänneet autojen akkuongelmia, koska autoilla ajetaan aiempaa vähemmän.

Yllättävät ja odottamattomat akkuviat ovat autoilijalle hankalia tilanteita. Kun auto jättää tien päälle, niin hyvät neuvot ovat tarpeen. Luvassa voi olla kallis ja epämukava operaatio.

Akun hajoaminen tai vikaantuminen voidaan kuitenkin välttää oikeanlaisella kunnossapidolla. Myös laadukkaaseen akkuun kannattaa panostaa.

Maria osti auton ilman koeajoa – "Meinasin lentää peffalleni, kun menin hakemaan sitä"

Polttomoottoriautojen akkuongelmat iskevät yleensä pahiten hyisinä talvikuukausina. Akut menettävät paljon käynnistysvoimaansa pakkasessa.

– Huonosti toimivat akut jaksavat käynnistää moottorin useiden kuukausien ajan, mutta ongelmat alkavat kylmässä, Exiden maajohtaja Ilmo Hakkarainen kertoo.

Erityisesti vanhat akut voivat olla ongelmallisia alhaisissa lämpötiloissa.

– Kapasiteetti on heikentynyt ikääntymisen vuoksi tai akut on varattu puutteellisesti.

Škoda uudisti suositun katumaasturinsa – todella huonokuntoinen tie paljasti auton suorituskyvyn

Lyhyet ajomatkat eivät riitä.

Haastava paikka akuille on yllättävästi myös kesähelle. Kuumuudessa akun nesteet haihtuvat ja ne heikentyvät jo valmiiksi.

Pandemia sulki Euroopan alkuvuodesta 2020 ja kun ihmiset palasivat töihin, se tehtiin henkilöautoilla, koska julkista liikennettä vältettiin.

Kuukausia seisseiden autojen akut olivat tyhjenneet, ja seurannut kysyntäpiikki aiheutti pitkään jatkuneen akkupulan.

Epidemian myötä etätöiden määrä on kasvanut. Tämä on vaikuttanut luonnollisesti autojen ajomääriin työ- ja huviajossa.

– Kilometrimäärät ovat vähentyneet. Se tarkoittaa kasvavia akkuongelmia, koska akut eivät mahdollisesti pääse varautumaan tarpeeksi. Toisaalta ajojen vähentyminen on hyvä asia ympäristön ja polttoainekulujen kohdalla, Hakkarainen jatkaa.

Nykypäivänä suositut autojen lisälämmittimet ovat akkujen pahimpia vihollisia. Laitteet saavat virtansa akuista.

Haasteita aiheuttavat myös varashälyttimet ja langattomat kulkujärjestelmät sekä muut sähkölaitteet. Ne kuluttavat energiaa myös silloin, kun ajoneuvoa ei käytetä.

– Lyhyet ajomatkat eivät riitä pitämään akkua riittävän varattuna, eli varaustilasta on tärkeä huolehtia. Tämä on ongelma etenkin kaupunkialueella ja taajama-ajossa.

– Joskus 16–20 kilometrin maantieajo riittää varaamaan akun täyteen, mutta talvisin tai akun ollessa tyhjä tarvitaan pidempiä matkoja. Lisäksi akku varautuu huonosti kylmänä, Ilmo Hakkarainen kertoo.

Lyhyet ajomatkat saattavat olla jopa haitallisia akulle. Ne eivät välttämättä kompensoi moottorin käynnistämisen ja auton sähkölaitteiden energiankulutusta matkan aikana.

Arman Alizadin, 51, unelma toteutui – "Tunne oli kuin ukkosen jumalalla"  

Oikeanlainen talvikäsittely lisää merkittävästi akkujen ikää. Millä tavalla mahdollisen ongelmatilanteen voisi estää?

– Akkuja joutuu lisävaraamaan jopa parin kuukauden välein. Useasti se on ainoa tapa, jos ajaminen on vähäistä. Ja kun eletään talviaikaa, niin tehtävään täytyy olla lämpötilakompensoitu varaaja, asiantuntija Hakkarainen vastaa.

Modernit älylaturit ovat helppokäyttöisiä ja edullisia. Mikäli omaa varaajaa ei ole, niin autokorjaamot auttavat akkujen latauksessa.

Bernt Ehrnrooth hankki esi-isiensä Rolls-Roycen takaisin sukuun – "Suuri osa kansasta peukuttaa ja vilkuttaa iloisesti"

Helsinkiläisen Arin unelma-auto kääntää päät liikenteessä –  "Makeaa kurvailla kauniilla kesäkelillä"

Lokakuussa 1974 Ruskeasuolla otettiin valokuva, joka jäi pysyvästi suomalaiseen rock-historiaan – "Päällikkö Aaltonen pysyi keskellä"

Anssi Kelan ihmeauto on suora kopio Ritari Ässän KITT-klassikosta –  "Ostopäätös syntyi nopeasti"