Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Uusi pyöräbaana valmistui, vieressä raidejokeri: "Kaikkia matkoja ei ole tarkoituskaan tehdä polkupyörällä"

Uusi pyöräilyreitti Viikinbaana on nyt kokonaan valmistunut.

Käytännössä osa reitistä on ollut jo käytössä, mutta nyt viimeinenkin raidejokerin rakentamisen yhteydessä tehdyn baanan osuus on saatu valmiiksi ja pyöräilyn poikkeusreitit on purettu.

Pyöräreitti kulkee Oulunkylän aseman tuntumasta Itäväylälle. Pyörälijöiden baana kulkee raidejokerin ratikkareitin vieressä.

Helsingin kaupunki rakentaa baanaverkostoa, joka valmistuttuaan on noin 140 kilometriä pitkä seudullinen pyörätieverkosto. Raidejokerin yhteydessä rakennetaan yhteensä kolmea eri baanaa: Viikinbaanaa, Pohjoisbaanaa ja Haaganbaanaa.

Baanat ovat suoria pyöräreittejä, joissa on tarkoitus päästä pyöräilemään tasaista vauhtia. Risteämiset on pyritty minimoimaan. Baanoja rakennetaan osuus kerrallaan ja ne yhdistävät isot asuinalueet Helsingin keskustaan ja työpaikkakeskittymiin.

Lue: Parkkipaikkoja ja uusi baana Viikkiin – Hienot havainnekuvat kertovat: Tällaista on luvassa

Lue: Massiivinen puiden kaato pyöräbaanan tieltä järkyttää – "Helsingin kaupunki on täysin piittaamaton asukkaistaan"

Merkittävä enemmistö helsinkiläisistä asuu vähintään kolmen kilometrin etäisyydellä junaseisakkeesta. Joukkoliikenteen solmukohdat pyritään saamaan polkupyörällä hyvin saavutettaviksi ja samalla houkuteltua ihmiset käyttämään myös joukkoliikennettä.

– Kaikkia matkoja ei ole tarkoituskaan tehdä koko pituudeltaan polkupyörällä. Loppumatkan pysäkiltä voi tehdä esimerkiksi pikaratikalla, junalla tai metrolla, toteaa Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattori Oskari Kaupinmäki tiedotteessa.

Pyöräliikenteen kehittämisessä ei Kaupinmäen mukaan ole kyse vastakkainasettelusta autoliikenteen tai kävelyn kanssa, vaan kaikki kulkumuodot huomioivasta suunnittelusta.

Helsingin tavoitteena on edistää pyöräliikennettä niin, että se tuodaan joukkoliikenteen ja autoliikenteen rinnalle tasavertaiseksi osaksi liikennejärjestelmää.

Helsingin tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Pyöräilyn osuuden kaikesta liikkumisesta tulee nousta 20 prosenttiin, jotta tavoite saavutetaan. Vuoteen 2030 mennessä Helsinki aikoo rakentaa kantakaupungissa uusia tai parantaa nykyisiä reittejä noin sadan kilometrin verran.

Viikkiin suunnitellaan lisää asuinrakentamista. Keski-Viikkiin eli Tiedepuistoon ja Latokartanon eteläosaan suunnitellaan rakentamista raidejokerin myötä. Vuonna 2024 aloittavalle poikittaiselle pikaraitiotielle tulee kaksi pysäkkiä Viikkiin. Niiden ympäristöön on tarkoitus rakentaa uusia asuntoja noin 4 000–7 000 ihmiselle.