Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Uutisten viikon lukupaketissa asiaa somesta ja tulevaisuuden toimittajasta

Ratikkaliikenteessä ongelmia – vuoroja perutaan yksi toisensa jälkeen: ”Erityisen hankala päivä”

Ratikkaliikenteessä on ollut tänään paljon ongelmia. Vuoroja on jouduttu perumaan perjantaina, mutta myös koko viikon aikana äkillisen ja suuren kuljettajapulan vuoksi. Myös metrovuoroja on peruttu.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) sivuilla peruttujen ratikkavuorojen lista oli perjantaina pitkä ja se koski tasaisesti eri linjoja ympäri Helsinkiä. Lista ajamatta jääneistä vuoroista päivittyi vielä iltapäivällä lähes muutamien minuuttien välein.

Liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteestä sanoo, että vuoroja on peruttu poikkeuksellisen paljon.

– Perjantai on ollut aivan erityisen hankala päivä.

Lähtöjen peruminen johtuu kuljettajapulasta, joka johtuu pääasiassa sairastumisista. Korona sekä erilaiset hengitystieinfektiot ovat Kuukankorven mukaan kaataneet kuljettajia petiin ja sairauslomille.

– Juuri nyt liikenteessä pitäisi olla noin 90 ratikkaa, mutta kuusi ratikkaa puuttuu henkilökuntapulan vuoksi. Kaiken kaikkiaan noin 20 kuljettajaa puuttuu.

Kuukankorpi kuvailee koko viikkoa erityisen hankalaksi.

– Toki kuljettajatilanne on muutenkin ollut tiukka. Korona on pahentanut sitä merkittävästi.

Myös meneillään olevalla koululaisten syyslomaviikolla on osuutta asiaan, sillä osa kuljettajista on ollut lomalla, eikä tuuraajia ole ollut. Kuukankorpi uskoo, että ensi viikolla tilanne on jo parempi.

– Ensi viikko näyttää jo paljon paremmalta. Jos koronapoissaoloja tulee, niin ne tulevat lyhyellä varoajalla. Ensi viikolla nähdään, miten tilanne elää.

Ratikkakuljettajia on yhteensä noin 400.

Metrossa tilanne näytti tällä viikolla paremmalta. Metrokuljettajien saatavuus on muutenkin ratikkakuskeja parempi. Sijaisia on ollut enemmän käytettävissä yllättäviä poissaoloja varten.

– Vanhoja ratikkakuskeja on poistunut enemmän kuin mitä uusia on saatu koulutettua. Nyt kun työmarkkinat taas vetävät hyvin, on alanvaihtajia ollut normaalia enemmän, Kuukankorpi jatkaa.

Seuraava kuljettajakurssi alkaa tulevana maanantaina 24. lokakuuta ja kestää kahdeksan viikkoa.

Bussiliikenteessä ajamattomia vuoroja on tällä hetkellä 0,2 prosenttia kaikista vuoroista.

– Nyt alamme olla jälleen normaaliolosuhteissa, sanoo yksikön päällikkö Mika Häyrynen HSL:n liikenteen hankinnasta.

– Pahimmillaan ajamattomien vuorojen määrä oli alkuvuonna yli prosentin luokkaa. Koko vuosi on todella haasteellinen.

Alkuvuonna vuoroja jäi ajamatta johtuen muun muassa kuljettajapulasta, joka johtui suurelta osin koronasta. Häyrynen muistuttaa, että bussiliikenteen viivästyksiin vaikuttavat myös monet muutkin asiat, kuten tietyöt, onnettomuudet, ruuhkat ja kalusto. Viivästymisiä voi aiheuttaa myös runsasluminen talvi.

 – Parhaimmillaan ajamattomia vuoroja on ollut 0,12 prosenttia kaikista vuoroista. Kenties käytössä oli tuolloin yksinkertaisempaa dieselkalustoa. Sen jälkeen on tullut Euro 6 -päästöluokan kalustoa ja sähköbusseja. Kaluston teknistymiselläkin voi olla myös vaikutusta ajamattomuuksiin.

Häyrynen sanoo, että yleensä elokuussa bussiliikenteen luotettavuudessa tulee pieni notkahdus johtuen uusista sopimuksista ja linjamuutoksista.

– Tällaisessa tilanteessa kuljettajillekin saattaa tulla pieniä ongelmia uusien reittien kanssa. Niin tuli tänäkin vuonna.

Kuljettajapulan taltuttamiseksi bussiyhtiöt ovat järjestäneet markkinointikampanjoita uusien kuskien houkuttelemiseksi alalle ja kuljettajakursseja. Miesvaltaiselle alalle on yritetty houkutella enemmän naisia.

Häyrynen toteaa, että koko logistiikka-lalla on kuljettajapula, joka koskee myös bussinkuljettajia.

– Koronan aikana tehdyt liikenteen leikkaukset ovat saattaneet ajaa osan kuljettajista pois alalta. Nyt matkustajamäärien kasvettua on liikenteen määrää hieman lisätty, mikä edellyttää myös lisää kuljettajia.

Lue: Nobina palkkaa 100 uutta kuljettajaa – erityisesti näiltä aloilta alanvaihtajia houkutellaan

Korjaus 22.10. kello 10.13: Korjattu kuljettajapulan syihin liittyviä sanamuotoja.