Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

"Liikennettä ja politiikkaa tehdään hyväosaisten miesten ehdoilla" – AB-lipun hinnankorotus yli 70 euroon ärsyttää

Monella on tuoreessa muistissa se, miten taannoinen vyöhykeuudistus vaikutti helsinkiläisten yleisimmin käyttämän matkalipun hintaan. Nyt lyhyimpien matkojen kausilippujen hintaa ollaan nostamassa taas.

– On kestämätöntä, että Helsingissä on halvempaa pitää autoa kuukauden parkissa Töölössä kuin ostaa kaupungin sisäinen joukkoliikennelippu, twiittasi Helsingin vihreän valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Amanda Pasanen alkuviikosta.

– Kertoo jotain siitä, miten liikennettä ja politiikkaa tehdään enemmän hyväosaisten miesten kuin pienituloisten naisten ehdoilla, Pasanen jatkoi.

Maanantaina kaupunginhallitus päätti, että asukaspysäköintitunnuksen hinta nousee ensi vuonna 30 eurolla kuussa ja esimerkiksi Töölössä kuukausimaksu on jatkossa 60 euroa. Tunnus ei takaa parkkipaikan löytymistä ja esimerkiksi kruununhakalaiset ovat kertoneet työpäivän jälkeisestä "korttelirallista", jossa kierrellään etsimässä vapaata ruutua.

Hintojen nousulta eivät välty helsinkiläiset joukkoliikenteen käyttäjätkään. HSL on korottamassa ensi vuoden alusta lipunhintoja siten, että esityksen mukaan 30 vuorokauden AB-lipun hinta nousisi 65,30 eurosta 70,20 euroon. Sen sijaan ABC-lippu halpenisi hieman.

Asukaspysäköintitunnus kantakaupungissa olisi siis ensi vuonnakin yhä matkalippua edullisempi.

Pasaselle huomautettiin Twitterissä, että "auton pysäköijä subventoi sitä joukkoliikennelippua verorahoillaan, vaikka ei kulkisi metriäkään julkisilla. Julkisen liikenteen lippujen hinnat olivat jotain aivan muuta, jos ne olisivat markkinaperusteisia, kuten asukaspysäköinnistä Helsingissä nyt vaaditaan."

Kunnat maksavat HSL:n toimintatuotoista noin puolet. Kuntaosuuksia ei haluta kasvattaa etenkään kokoomusjohtoisissa HSL-kunnissa. Vasemmistopäättäjissä sen sijaan löytyy haluja jopa kuntaveron nostamiseen HSL:n talouden saamiseksi tasapainoon.

HSL:n hallitus päätti tiistaina parista lievennyksestä aiemmin esitettyihin suunnitelmiin: lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaismatkat säilyvät ja opiskelija-alennusta ei rajata pelkästään opintotukea saaviin opiskelijoihin. Näiden muutosten aiheuttamat menetykset lipputuloissa kerätään korottamalla yleisiä lipunhintoja vastaavalla summalla, joten käytännössä 30 vuorokauden AB-lippu on todennäköisesti 70,20 euroakin kalliimpi. Päätökset tehdään ensi viikolla.

Opiskelijoiden ja yli 70-vuotiaiden kausilipun alennusprosentti pienenee joka tapauksessa 45:stä 40:een, mitä esimerkiksi Helsingin yliopiston ylioppilaskunta on protestoinut.

Muun muassa Helsingin vanhusneuvoston kaipaamaa ikäihmisten edullisempaa kertalippua ei ole luvassa.

HSL:n toimintamenojen vuonna 2023 lasketaan olevan 130 miljoonaa ja 17 prosenttia enemmän kuin tänä vuonna.

Merkittävin syy menojen kasvuun on operointikustannusten sekä kunnille maksettavien infran käyttökorvausten kasvu. Infrakustannuksia lisää esimerkiksi länsimetron Kivenlahden-jatkeen avautuminen.

Operointikustannuksia nostaa myös kallis energian hinta.