Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Uutisten viikon lukupaketissa asiaa somesta ja tulevaisuuden toimittajasta

Suojatietä ylittävien matkustajien väistäminen jumittaa ratikan pysäkille jopa minuuteiksi – Näin ongelma hoidetaan raidejokerin reitillä

Raidejokerilinjan ratikkaa testataan tästä kuusta alkaen Roihupellon varikolta Oulunkylän asemalle ulottuvalla osuudella.

Koeajoalueelle on asennettu koeliikenteestä varoittavia kylttejä ja ajoalueella on liikenteenohjaajia, jotka varmistavat tienkäyttäjien turvallisuuden.

Koeajojen käynnistyessä on otettu käyttöön jalankulkijoille uudentyyppiset ylityspaikat, jotka poikkeavat suojateistä. Ne tunnistaa vaaleanruskeasta väristä. Ylityspaikoissa raitiovaunulla on etuajo-oikeus toisin kuin suojateillä.

Ylityspaikan tarkoitus on mahdollistaa pikaratikan sujuvampi kulku. Ratikka pääsee jatkamaan matkaansa pysäkiltä nopeasti, kun sen ei tarvitse odottaa suojatien kohdalla pysäkiltä poistuvia ihmisiä. Ihmiset pääsevät jatkamaan matkaansa, kun ratikka on poistunut pysäkiltä.

Nykyisin suojatietä ylittävien väistäminen hidastaa erityisesti raitiovaunujen pysäkeiltä lähtöä, kun vaunusta poistuva väki täyttää suojatien jopa minuuttien ajaksi, eikä vaunu pääse liikkeelle.

Hanke on julkaissut myös videon siitä, miten ylityspaikalla käytännössä toimitaan.

Koeajojen aikana liikennevalot otetaan reitillä käyttöön. Liikennevalo-ohjatuissa ylityspaikoissa toimitaan liikennevalojen mukaisesti.

Osana koeliikenteen alkamista raitiotien ajojohtimiin on kytketty jännite. Tästä eteenpäin jännite on päällä kaikissa reitin ajolangoissa.

Pikaraitiolinjan tekninen koeliikenne on jaettu kuuteen eri pituiseen alueeseen, jotka toteutetaan idästä kohti länttä. Koeajovaunut ajetaan aina yöksi varikolle, joten vaunut liikkuvat varikon ja Oulunkylän välillä myös alueen varsinaisen koeajon valmistumisen jälkeen.

Tavoitteena on saada järjestelmien käyttöönottotestaukset ja tekniset koeajot tehtyä kesäkuuhun 2023 mennessä.

Rakennusaikainen työnimi muuttuu, kun matkustajaliikenne aikanaan alkaa, nimi on tuolloin pikaratikka 550.