Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Uutisten viikon lukupaketissa asiaa somesta ja tulevaisuuden toimittajasta

HSL:n lippujen korotuksille matkustajilta täystyrmäys – Veera, 32: "Meille, jotka kuljemme lyhyempiä matkoja, ne kallistuvat"

"Huono juttu." "Ihan hanurista."

Helsingin seudun liikenteen (HSL) matkalippujen korotukset saavat junamatkustajilta Käpylän asemalla murskatuomion.

Korotuksia on ensi vuoden alussa luvassa erityisesti kantakaupungin ja sen lähialueilla lyhyempiä matkoja kulkeville. Sen sijaan HSL-aluetta laajemmin, 3–4 vyöhykettä käyttävät hyötyvät uudistuksesta. Näillä vyöhykkeillä lippujen hinnat laskevat.

Näin paljon HSL-matkojen hinnat nousevat pääkaupunkiseudulla ensi vuonna, laskevat kehyskunnissa – Koululaisten ilmaismatkoille aikalisä

Koskelassa asuva Veera Karjalainen, 32, suorastaan tuhahtaa Käpylän asemalla kysymykselle, mitä ajatuksia korotukset herättävät.

– AB-lippu kallistuu todella paljon. Se ei ole hyvä asia varsinkaan pienituloisille. Itse pystyn sen hyvin maksamaan, koska asun itsekseni ja käyn töissä.

AB-lipun hinta nousee ensi vuoden alussa 65,30 eurosta 70,60 euroon. Korotus on kahdeksan prosenttia.

Karjalainen pitää vuonna 2019 tapahtunutta vyöhykeuudistusta yleisesti hyvänä ja sanoo ostavansa "ekstravyöhykkeen" eli C:een, jos menee siskonsa luokse Espooseen. Sitä tapahtuu usein.

Myös AB-vyöhykkeen kertalipun hinta nousee huomattavasti, 2,80 eurosta 3,10 euroon.

– Mielestäni pitäisi olla myös lyhyen matkan lippuja eli joko yhden vyöhykkeen lippuja tai maksu pysäkkimäärän mukaan, Karjalainen ehdottaa.

ABCD-lipun käyttäjille muutos on sen sijaan hyvä. 30 vuorokauden kausilippu laskee 142,70 eurosta 109,70 euroon. Muutos on jopa 23 prosenttia. Myös ABCD-kertalipun hinta laskee yli 20 prosenttia, 5,70 eurosta 4,50 euroon.

Karjalaisesta muutos on ristiriistainen.

– Tuntuu hassulta, että meille, jotka kuljemme lyhyempiä matkoja, matkat kallistuvat.

Postipuistossa asuva Pirjo Lampinen, 66, sanoo käyttävänsä vuorokausilippua.

– Se on hyvä. Kävelen ja pyöräilen niin paljon. Liikun kaupungin sisällä pieniä matkoja. Kertalipun korotus on mielestäni hurja. Olisi hyvä, jos kymmenen matkan lippu tulisi takaisin.

Lampisen mielestä korotukset ovat huono juttu.

– Eniten harmittaa lasten ja nuorten puolesta.

HSL:n hintauudistus rokottaa myös opiskelijoita ja eläkeläisiä. Opiskelijoiden ja yli 70-vuotiaiden alennusprosentti laskee ensi vuonna 45 prosentista 40:een.

Opiskelija Jussi Kuusniemi, 24, toteaa, että hintojen kustannuspaineissa monet joutuvat taloutensa kanssa tiukille.

– Varsinkaan opiskelijoilla ei ole helppoa, jos tulee pieniäkin kustannuksen nousuja. Niitä kun alkaa ynnätä yhteen, siitä kertyy aika paljon. Meiltä leikataan koko ajan muutenkin jotakin. Itse käytän AB-lippua.

Muutama vuosi sitten tapahtunut vyöhykeuudistus herättää Kuusniemessä positiivisia ajatuksia.

– Se on mielestäni selkeä uusille käyttäjille, miksi ei vanhoillekin.

Samaa sanoo maunulalainen Justiina Kallioranta, 32.

– Vyöhykeuudistus kokonaisuudessaan on mielestäni selkeyttänyt koko systeemiä. Se on hyvä.

Risuja saavat sen sijaan lippujen hinnat.

– Hintojen nouseminen on tietenkin ärsyttävää, kun pitää päivittäin liikkua julkisilla. Kuljen Käpylästä Korsoon ja käytän ABC-lippua. Hirveintä on, että koululaisryhmien ilmaismatkat loppuvat.

HSL:n hallitus päätti, että ilmaismatkat jatkuvat vielä vielä vuoden, mutta siirtyvät 2024 kuntien maksettavaksi.

Helsingissä Vaalasta käymässä olevaa Leo Leinosta, 60, lippujen hinnat eivät hirvitä.

– Ostin juuri kertalipun. Olen matkalla lentoasemalle. Täällä ruuhka-Suomessa yhteydet pelaavat mielestäni hyvin. Vaikka lipun hinta vähän nousisikin, se ei olisi mahdoton.

Leinonen sanoo käyvänsä Helsingissä työreissulla 4–8 kertaa vuodessa.

– Jos olisin täällä töissä, käyttäisi ainoastaan julkista liikennettä. Omaa autoa en käyttäisi.

HSL perustelee tulevia hintojen korotuksia toimintamenojen kasvulla.

Menoja kasvattavat esimerkiksi metron uusi Matinkylä–Kivenlahti-osuus ja vuoden 2024 alussa aloittava raidejokeri. Kustannukset kasvattavat enemmän kuin lipputuloja tulee. Hintojen nousuun vaikuttavat myös inflaatio, energian hinnan nousu sekä etätöiden yleistyminen.