Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä väheni selvästi Helsingissä – "Ennakkotietojen perusteella historian turvallisin vuosi"

Liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on vähentynyt merkittävästi Helsingissä-

Tilastokeskuksen mukaan liikenneonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on vähentynyt 35 prosenttia viiden vuoden aikana.

Loukkaantumisten määrä on edelleen vähentynyt tämän vuoden ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana.

Tilastokeskuksen henkilövahinko-onnettomuuksia kuvaavat tilastot osoittavat liikenneturvallisuuden parantuneen merkittävästi Helsingissä. Myönteinen kehitys on erityisen merkittävää, koska samaan aikaan Helsingin väestö ja sitä kautta liikennemäärät ovat kasvaneet.

– Tilastokeskuksen ennakkotietojen perusteella tämä vuosi jää historiaan turvallisimpana vuotena Helsingin liikenteessä. Helsingin kaupungin panostuksella liikenneturvallisuuteen, poliisin valvonnalla ja kuljettajien paremmalla liikenneturvallisuusasenteella on varmasti ollut merkittävä vaikutus myönteiseen kehitykseen, arvioi tiedotteessa Helsingin poliisilaitoksen liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein.

Vuonna 2017 Helsingin liikenteessä loukkaantui 488 henkilöä ja vuonna viime vuonna 315 henkilöä.

Vuoden 2022 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana loukkaantuneita oli 184, kun niitä vuonna 2021 samalla ajanjaksolla oli 209. Mikäli kehitys jatkuu loppuvuoden, puolittuu liikenteessä loukkaantuneiden määrä vuoteen 2017 verrattuna.

Helsinki laskee nopeusrajoituksia 30 km/h:iin kaikilla asuinalueilla – Mannerheimintielle 40 km/h

Liikenteessä kuolleiden määrässä vastaavaa myönteistä kehitystä ei ole tapahtunut.

Liikennekuolemien määrä on vaihdellut kahdeksan ja kolmen välillä. Näin pienissä lukumäärissä kuitenkin satunnaisvaihtelun merkitys on suuri.

– Liikenneturvallisuuteen ovat vaikuttaneet eniten nopeusrajoitusten lasku, liikenneturvallisuusnäkökulman vahva huomiointi kaikessa liikennesuunnittelussa ja poliisin valvonnan onnistuneesta kohdennuksesta. Kohdennamme liikennevalvontaa hyödyntämällä kaupunkilaisten palautetta ja tietoa tapahtuneista onnettomuuksista, sanoo Pasterstein.

Helsingin kaupungin tavoitteena on edelleen vähentää lasten, nuorten, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden onnettomuuksia. Tärkeimpiä keinoja ovat nopeusrajoitusten alentaminen, kameravalvonnan lisääminen ja turvallisuuden huomioiminen kaikessa liikennesuunnittelussa.

Helsinkiin 17 uutta peltipoliisia – lukijat listasivat vaaralliset paikat, joista kamera vielä puuttuu: "Autoilijat kuvittelevat olevansa siellä jumalia"

Loppuuko 100 km/h Lahdenväylällä? Kaupunkibulevardia ei tule, mutta Kehä I:n sisäpuolista osuutta tarkastellaan nyt uudessa valossa – "Nopeusrajoituksia ei alenneta alentamisen ilosta"

Peltipoliiseja voi tulla kaikille pääkaupunkiseudun sisääntuloväylille – "Osa näistä voi mennä ihan kärkijoukoissa läpi"

Helsingin pelätyltä "giljotiinikadulta" poistetaan suojateitä – tilalle kiistelty ratkaisu, josta ei autokoulussa kerrottu

Poliisi julkaisi hurjan videon Jätkäsaaresta: Ratikka ajoi reilua ylinopeutta tutkaan – tämän takia kuski ei saanut sakkoa

Pyöräväki ylistää autojen uusia nopeusrajoituksia – nämä asiat Helsingissä pitäisi vielä muuttaa