Aleksis Kiven kadun loppupäästä poistettu suojatie herättää pelkoa ja hämmästystä lähialueen asukkaissa. Erityisen huolestuneita tilanteesta ollaan viereisessä Pasilan peruskoulussa, koska monet Itä-Pasilasta ja Konepajan alueelta tulevat lapset ylittävät kadun samasta paikasta vanhasta tottumuksesta. Suojatien tilalla on kaksi kadunylityspaikkaa, joissa väistämisvelvollisuus on pyöräilijöillä ja jalankulkijoilla.
– Tämä kohta on erittäin suuri turvallisuusriski. Itä-Pasilasta Teollisuuskadun ylittävä silta ohjaa pienen kävelijän suoraan pyöräilijöille tarkoitettuun kadunylityspaikkaan ja vaaralliseen kadunylitykseen. Miksi ihmeessä suojatie on poistettu? Autoilija ei huomaa katua ylittävää oppilasta helposti, koska tässä ei ole suojatietä, sanoo Pasilan peruskoulun rehtori Maria Uutaniemi.
Koulun henkilökunta on ohjannut lapsia käyttämään noin 50 metrin päässä olevaa suojatietä, jossa on liikennevalot.
– Myös koteja on viestitetty tästä asiasta, mutta olen itse nähnyt, että tätä ylityspaikkaa käytetään edelleen.
Koulunkäynninohjaaja Jenni Aarniala huomasi viime viikolla useiden lasten käyttävän vanhaa reittiä. Hän keskusteli kouluun menneiden oppilaiden kanssa turvallisesta kadun ylittämisestä. Aarniala toivoo, että valistus kulkeutuisi tätä kautta koulukavereille ja sisaruksille.
– Olen pyytänyt vanhempia oppilaita näyttämään esimerkkiä erityisesti nuoremmille.
Pasilan peruskoulun Savonkadun toimipisteessä on useita satoja oppilaita. Aarniala sanoo, että tiedon levittäminen kaikkiin luokkiin vie paljon aikaa. Se on pois myös varsinaisesta opetuksesta.
Suojatie poistettiin samassa yhteydessä kun kaupunki muutti Aleksis Kiven kadun pyöräkaistoja yksisuuntaisiksi.
– Liikennevalo-ohjaamaton suojatie muutettiin kadunylityspaikaksi, sillä lainsäädännön mukaan kyseinen suojatie sijaitsi liian lähellä Savonkadun liikennevalo-ohjattua risteystä. Siksi aiemman kaltaista järjestelyä ei voitu palauttaa kyseiseen kohtaan, kertoo tiimipäällikkö Inga Valjakka Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.

Uutaniemi sanoo, ettei koulun henkilökuntaa kuultu suunnitteluvaiheessa. Rehtori on yrittänyt olla yhteydessä kaupunkiympäristöön.
– En ole saanut vastakaikua tälle suurelle huolelle. Projektipäällikkö lähetti tiedotteen koululle, mutta ei ottanut asiaan kanssani kantaa.
Aarniala sanoo, että koulua tiedotettiin muuttuneista liikennejärjestelyistä vasta sen jälkeen, kun ne oli jo tehty. Hän toivoo paikalle selkeämpiä opasteita tai jopa kieltomerkkejä.
Valjakka kertoo, että suunnitelmista oli mahdollisuus antaa palautetta Kerro kantasi -verkkokyselyssä loppuvuodesta 2020.
HU kertoi lokakuussa, että kaupunki poistaa suojateitä muun muassa Käpylän Koskelantieltä. Valjakka sanoo, että ylityspaikat ovat Helsingissä ”melko uusi juttu”.
– Ne voivat tuntua asukkaista alkuun vierailta, mutta näitä tulee varmasti jatkossakin kaupungin katuverkolle.
Valjakka korostaa, että Aleksis Kiven kadun uudistukset lisäävät turvallisuutta Pasilan peruskoulun ympäristössä.
– Liikennevalo-ohjattu suojatie on lasten kannalta turvallisempi vaihtoehto kuin aiemmin käytössä ollut valo-ohjaamaton suojatie.
Liikennevaloristeyksen lisäksi kaupunki on suositellut turvalliseksi koulureitiksi viereistä alikulkutunnelia. Aarniala pitää sitä vaarallisena.
– Pyörät ajavat alamäessä kovaa, eikä alikulussa ole peilejä.
Koulunkäynninohjaaja pitää mahdollisena, että pyöräilijät saattavat provosoitua siitä, että lapset ylittävät Aleksis Kiven kadun pyöräilijöille varatulla alueella. Vieressä on myös jalankulun ylityspaikka, mutta se ei erotu juuri mitenkään. Kaupunki on tästä ongelmasta tietoinen.
– Harkitsemme pinnoitteen vaihtamista jalankulun ylityspaikalle, Valjakka kertoo.
Koulu on saanut suojatien ylittämisestä palautetta oppilaiden vanhempien lisäksi lähialueen asukkailta sekä autoilijoilta. Myös Helsingin Uutisiin ollaan oltu yhteydessä.
– Mikähän suunnittelun kukkanen tämä on? asukas kirjoittaa HU:lle lähettämässään viestissä.