Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Yrittäjä iski huomiota herättävän mainoksen tienposkeen - näin pysäköinninvalvonta suhtautuu kikkailuun

Yrittäjä: ”Pienikin mainos on mainos”

Lukkofirman mainosten peittämiä kuomullisia peräkärryjä näkyy pysäköityinä teiden varsilla muun muassa Koillis-Helsingissä ja Vantaalla.

Kärryjä on ainakin Suurmetsäntien varrella sekä Kirkkotien varrella lähellä Pyhän Laurin kirkkoa.

Yrityksen värein teipattu asuntovaunu seisoo Tapaninkyläntien varren katulevennyksessä.

Myös Koskelantiellä on ollut kärry parkissa.

– Pienikin mainos on mainos, toteaa Lukitusturva-yrityksen omistaja Petteri Suomalainen.

Hurja korotus meni läpi – asukas- ja yrityspysäköintitunnusten kuukausimaksut nousevat ensi vuonna 30 eurolla

Suomalaisen mukaan peräkärryjen tarkoitus on sekä mainostaa yrityksen palveluja että olla avuksi yrityksen tavaroiden siirtämisessä.

Osa kärryistä on silminnähden huonokuntoisia.

– Osassa renkaat vuotaa, Suomalainen myöntää.

Hän ei osaa sanoa, kuinka monta mainosten peittämää peräkärryä hänelle kaiken kaikkiaan on pääkaupunkiseudulla.

– Onhan niitä.

Ajoneuvojen, myös matkailuvaunujen ja peräkärryjen pysäköinti on lähtökohtaisesti sallittu paikoissa, joissa pysäköinti on vapaata.

Mitään ajoneuvoa ei saa pysäköidä niin, että se vaarantaisi muuta liikennettä tai haittaisi näkyvyyttä.

Tieliikennelaissa on kuitenkin pykälä, jonka mukaan tielle ei saa jättää eikä tiellä saa säilyttää tai varastoida ajoneuvoa, jota ei tosiasiallisesti käytetä liikenteessä.

Kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila sanoo, että ”tosiasiallisen liikennekäytön” arviointi perustuu aina kokonaisharkintaan.

Jalankulkijat kannattavat Pohjoisesplanadin leveää kävelykatua – ”Mieluiten tulisin autolla, mutta se on niin kallista”

Pelkät tyhjät renkaat eivät automaattisesti merkitse sitä, ettei ajoneuvoa enää käytetä liikenteessä.

– Tosiasiallista käyttämättömyyttä arvioidessaan pysäköinninvalvonta harkitsee muun muassa pysäköinnin pitkäaikaisuutta, soveltuuko ajoneuvo vielä liikenteeseen, onko ajoneuvovero ja -vakuutus maksettu ja mikä on ajoneuvon kunto.

Kossilan mukaan kaupungin pysäköinninvalvonta saa ”silloin tällöin” ilmoituksia mainosperäkärryjen pysäköinnistä.

Hän ei osaa sanoa, kuinka moni tällainen tapaus on johtanut pysäköintivirhemaksuun tai siirtokehotukseen.

Lukkofirma ei suinkaan ole ainoa yritys, jonka mainoksin teipattuja peräkärryjä on teiden varsilla.

Onko tienvarsien peräkärrymainonta sitten tehokasta?

Petteri Suomalainen toteaa saavansa kahdenlaista palautetta.

Negatiivinen palaute on liittynyt siihen, että kärryt vievät pysäköintipaikkoja.

Suomalaisen mukaan kaupunki on puuttunut lukkofirman kärryjen pysäköintiin vain sellaisissa tapauksissa, että joku on siirtänyt niitä luvatta.

Suomalaisen mukaan sellaista tapahtuu 2–3 kertaa vuodessa.

Hän arvioi siirtelyn liittyneen ärtymykseen siitä, että peräkärry vie parkkipaikan.

Kärryjä on myös varastettu, mutta ne ovat aina löytyneet.

Entä saako lukkofirma positiivista huomiota ja asiakkaita värikkäiden peräkärryjensä vuoksi?

– Kyllähän se jää muistiin, yrittäjä toteaa.

Autoilun rajoittaminen Esplanadeilla meni läpi