Vuonna 1990 Helsingin keskustaan tuli henkilöautolla 30 000 matkustajaa aamuliikenteessä, kun asukkaita Helsingissä oli 490 000. 2014 keskustaan autoili 24 000 matkustajaa aamuliikenteessä, kun asukkaita oli 612 000. 2019 keskustaan tuli aamuisin autolla enää 19 600 matkustajaa. Asukkaita oli tuolloin 654 000.
Nyt luku on koronan, etätöiden ja Helsingin kaupunkipolitiikan ansiosta vielä reilusti tuon alle. Jatkossa vielä pienempi.
Helsingin katuremonttien hässäkkä kestää vuosikymmenen, pahinta tulee olemaan sisääntuloväylillä. Mannerheimintie ja Hämeentien loppupää ovat vuorossa ensimmäisenä. Luvassa on vielä pahempi sekasorto kuin taannoinen Hämeentien peruskorjaus.
Mannerheimintien remontin valmistuttua rakennetaan läntisen kantakaupungin uusi raitiotie Nordenskiöldinkadulta Topeliuksenkadun kautta Fredrikinkadulle. Tämä tapahtuu vuosina 2026–2030. Samalla aikataululla Huopalahdentie–Vihdintie rakennetaan kaupunkibulevardiksi pikaraitiotiekiskoin.
Läntisen Helsingin katutyöt ovat vain pieni osa hurjaa muutosta, joka Helsingissä on käynnissä joka puolella. Hämeentien loppupää menee remonttiin vuosiksi 2023–2024. Mäkelänkatu myllätään 2025–2026. Nykyisin 3+3-kaistainen Mäkelänkatu muutetaan 2+2-kaistaiseksi kaduksi, joista toinen kaista kumpaankin suuntaan varataan pääsääntöisesti joukkoliikenteelle. Kumpaankin suuntaan tulee yksikaistainen pyörätie.
Tuusulanväylän eteläosa muuttuu kaupunkibulevardiksi, jonka reunalle tulee kantakaupunkimaista täydennysrakentamista. Hermanninrannassa nykyinen hässäkkä jatkuu, sillä Kalasatamasta Pasilaan -raitiotien arvioidaan valmistuvan vasta vuonna 2024. Myös Hakaniemenrannassa tehdään mittavia töitä. Kruununhaan ja Merihaan yhdistävä uusi Hakaniemensilta valmistuu vuonna 2024.
Koko Hakaniemenrannan järjestelyt muuttuvat, kun Sörnäisten rantatien eteläpää linjataan uudestaan ja alueelle tuodaan myös Kruunusiltojen raitiotie. Töiden pitäisi valmistua vuonna 2026.
Vasta sen jälkeen vuosina 2026-2028 on tarkoitus jatkaa Kruunusiltojen raitiovaunureittiä keskustaan. Samalla remonttiin menisivät todennäköisesti Kaisaniemenkatu ja Siltasaarenkadun eteläpää.
Tulossa ovat myös Viikin–Malmin pikaraitiotie, Viikinrannan–Lahdenväylän käytävän remontti ja Itäväylän bulevardi. Länsisatama puolestaan yhdistetään Länsiväylän alkuun Satamatunnelilla. Lisäksi Länsiväylää suunnitellaan pidemmällä aikavälillä uusiksi tavalla tai toisella. Mahdollista on, että Länsiväylä tunneloidaan myös Lauttasaaren kohdalla.
Lisäksi Makasiinirannan rakentaminen alkaa 2025, Hietalahdenrannan remontti 2027 ja Esplanadien viemäriremontti todennäköisesti 2028.
Helsingin Uutiset kokosi edellä mainitut hankkeet kartalle. Sitä katsoessa on helppoa huomata, että Helsingin ydinkeskustan saavutettavuus on tulevina vuosina niin rajussa pudotuksessa, että näivettyminen tulee vain kiihtymään.
"Ydinkeskusta pitää keksiä uudelleen" totesi HU:n haastattelussa Helsingin maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen. Siinä riittääkin "maailman toimivimman kaupungin" päättäjille työnsarkaa. Tähän saakka puheet ovat jääneet puheiksi ja teot ovat vieneet kehitystä väärään suuntaan. Kun tähän yhdistetään Helsingin haasteet varhaiskasvatuksessa, koulushoppailussa, segregaatiossa ja asumisen hinnoissa, ei pääkaupungin vetovoimalle voi kovin lupaavaa kehitystä povata.