Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Stockmannin asiakkailta vastausryöppy Esplanadien liikenteestä – tämä ryhmä sai tavaratalon johtajan huolestumaan

– Esplanadien muutokset ovat iso riski keskustan kauppiaille, sanoo ikonista tavarataloa keskustassa luotsaava Mariela Nortama.

Stockmannin tavaratalossa ollaan huolissaan kaupungin ensi kesän kokeilusta, jossa kaksikaistaiset Pohjois- ja Eteläesplanadit muutetaan yksikaistaisiksi.

– Huoleni on, että kokeilu ruuhkauttaa keskustan liikennettä, sanoo tavaratalon johtaja Mariela Nortama, 46.

Nortama ennakoi, että ruuhkat vaikuttavat asiakkaiden mielenkiintoon lähteä autolla ydinkeskustaan.

– Se on iso riski keskustan kauppiaille.

Stockmann kysyi kanta-asiakkailtaan, miten he tulevat tavarataloon, kun suunnitelmat kokeilusta tulivat julki. Yhdessä vuorokaudessa tuli noin 2 000 vastausta.

– Vastauksista käy ilmi, että asiakkaat tulevat meille eri kulkumuodoilla. Suosituimmat kulkumuodot olivat julkinen liikenne ja oma auto.

Nortama pelkää, että autoliikenteen rajoitukset ja siitä syntyvät ruuhkat vaikuttavat etenkin vanhempaan asiakaskuntaan, jotka tekevät isoja ostoksia ja tarvitsevat autoa ostosten kuljettamiseen.

Mariela Nortama on ollut Helsingin Stockmannin tavaratalon johtajana pian vuoden.

Hän astui ruoriin noin vuosi sen jälkeen, kun koko Stockmann-konserni oli ajautunut maksukyvyttömyyden partaalle.

Koronapandemia oli viimeinen niitti jo aiemmin pahoissa vaikeuksissa olleelle yritykselle. Yritys hakeutui yrityssaneeraukseen.

Julkisuudessa käytiin jo keskustelua, katoaako ikoninen tavaratalo Helsingin paraatipaikalta.

Osana yrityssaneerausta Stockmann myi Helsingin keskustan tavaratalonsa eläkevakuutusyhtiö Kevalle. Myynnistä kerrottiin maaliskuussa.

Ne ovat niitä totuuden hetkiä.

Tavaratalo jatkaa toimintaansa koko kiinteistössä pitkäaikaisella takaisinvuokraussopimuksella.

Onko Stockmannin pysyminen Helsingin ytimessä nyt turvattu?

– Täällä me vahvasti olemme, toteaa Nortama.

– Kiinteistökaupan vahvistuminen oli meille iso virstanpylväs. Se mahdollisti sen, että tavaratalon sisällä voitiin taas keskittyä taas sen ydintoimintaan.

Nortaman mukaan viime vuoden joulumyynti oli odotettua parempi. Alkuvuoden kauppaa heikensivät koronarajoitukset, mutta rajoitusten loputtua asiakasmäärät ovat kasvaneet viikoittain.

Tänä vuonna joulumyynti on sujunut vauhdikkaasti, mutta sen lopputulemaa on vielä liian aikaista ennustaa, Nortama sanoi maanantaina.

Joulumyyntiin voivat vaikuttaa myös satunnaiset tekijät kuten viime viikon lumimyrskyt.

Sunnuntaina vilkas kauppapäivä rauhoittui jo alkuillasta vaikka tavaratalo oli avoinna iltayhdeksään. Jalkapallon MM-finaali pelattiin kello 17.

Tavaratalossa on panostettu syksyn aikana entistäkin vahvemmin asiakaslähtöisyyteen.

– Pyrimme miettimään kaiken toiminnan asiakkaan kannalta.

Palvelutilanteissa huomioidaan asiakas, luodaan positiivista fiilistä ja palvellaan asiakas loppuun asti.

Se voi tarkoittaa esimerkiksi saattamista oikealle osastolle tai asiantuntevan myyjän hoiviin.

– Pyrimme palvelemaan aina parinaksua paremmin, mitä asiakas meiltä odottaa.

Helsingin Stockmannilla työskentelee tällä hetkellä noin 400 myyntityöntekijää. Se on huomattavasti vähemmän kuin tavaratalon huippuvuosina.

– Tämä on varmasti isoin haasteemme lähivuosina, kuten muillakin henkilökuntavaltaisilla aloilla, Nortama sanoo.

Henkilökunnan määrään vaikuttaa paitsi se, etteivät asiakasmäärät ole vielä palautuneet koronaa edeltävälle tasolle, niin myös pula osaavasta henkilökunnasta.

Ravintoloiden ja muiden toimijoiden määrää tavaratalon sisällä halutaan lisätä. Tänä vuonna tavaratalossa on aloittanut Robert’s Coffeen toinen kahvila ja Guidos pitseria.

Tavaratalossa satsataan myös tapahtumiin. Tähän on varattu neljännen kerroksen uusi event lounge -tila.

Tavaratalossa toimii joitakin brändejä shop in shop -periaatteella. Tämä ei kuitenkaan ole suuntaa, johon Stockmannilla ollaan menossa. Pikemminkin päinvastoin, jotta asiakkaan ostosten teko olisi helppoa.

Pop up -kauppoja tavaratalossa nähdään tulevaisuudessa enemmänkin. Niissä muun muassa verkkokauppaan nojaavat kumppanit voivat käydä esittelemässä tuotteitaan.

Nortama sanoo olevansa useampana päivänä myyjien ja asiakkaiden parissa tavaratalossa.

– Lauantaina kiersin lähes koko tavaratalon yhden asiakkaan kanssa, kun haettiin lahjoja asiakkaan koko perheelle.

Osastoilla vietetyt työtunnit ovat hänelle tärkeitä.

– Ne ovat niitä totuuden hetkiä, jolloin näen, olenko tehnyt oman duunini oikein.