Kaupungin liikennesuunnitteluun pettyneet aktiivit laativat oman ehdotuksensa Pikku Huopalahdessa – "Pääväylän sulkeminen ei muualla tulisi edes kysymykseen"
4
Taustalla olevaa Tilkanviertoa ollaan kaventamassa. Pyörät ja autot kulkisivat kapealla kadulla vierekkäin. Vesa Itkonen ja Kimmo Lehikoinen laativat vaihtoehtoisen suunnitelman. Sanna Jompero-Lahokoski
Katso isompi kuvaMyös Ratsastielle toivotaan omaa pyöräkaistaa. Pyölrät kulkevat nyt ajoradalla. Sanna Jompero-Lahokoski
Pikku Huopalahdessa ehdotetaan liikenteen katkaisun sijaan läpiajokieltoa, jota valvottaisiin kameroilla.
Sanna Jompero-Lahokoski
Kallis, turha, tarpeeton ja asukkaiden sekä yritysten arkea vaikeuttava.
Tätä mieltä ovat Pikku Huopalahden lukuisat asukkaat sekä yritykset kaupungin suunnitelmista muuttaa alueen liikennejärjestelyitä. Eniten hiertää Paciuksenkaaren mahdollinen sulkeminen.
– Meitä on kiusannut se, että valmistelu on lähtenyt liikkeelle huonoilla pohjatiedoilla. Ei ole myöskään ymmärretty, että Pikku Huopalahti on keskikokoisen suomalaisen kunnan kokoinen, toteaa pitkään alueella asunut ja isännöintiä hoitanut Isännöitsijätoimisto Itkosen toimitusjohtaja Vesa Itkonen.
Pikku Huopalahdessa on 7 000 asukasta ja 4 200 työpaikkaa.
– Tämä on kuin pieni kylä, jossa ihmisten pitää pystyä toimimaan. Jos missä tahansa muualla laitettaisiin pääväylä kiinni, se ei tulisi edes kysymykseen, Itkonen sanoo Paciuksenkaaresta, joka sijaitsee Mannerheimintien ja Meilahden välissä.
Kadun sulkeminen vaikuttaisi Itkosen mukaan isosti alueen yrityksiin ja heikentäisi palveluita.
– Sulkeminen jakaisi Pikku Huopalahden täysin kahtia. Kukaan ei lähde kiertämään alueen toiselle puolelle ruuhkaisen Mannerheimintien tai Lapinmäentien kautta.
– Moni alueen palvelu on tuolla toisessa päässä, jatkaa asukas KimmoLehikoinen, joka myös isännöi alueella.
Muun muassa Postin noutopiste sijaitsee Tilkankadulla. Alueella toimii kymmeniä pienyrityksiä.
Tilkanvierto on jo ennestään kapea katu. Vaihtoehtosuunnitelmassa ehdotetaan, että jalkakäytävät muutettaisiin pyöräväyläksi. Jalankulkijat käyttäisivät tien toisella puolella olevaa jalkakäytävää. Sanna Jompero-Lahokoski
Asukkaat eivät ole jääneet toimettomina odottamaan kaupungin seuraavaa siirtoa, vaan ovat itse ryhtyneet toimiin.
Itkonen ja Lehikoinen ovat laatineet vaihtoehtoisen suunnitelman ja monisivuisen kannanoton, johon ovat yhtyneet Paciuksenkaaren, Tilkankadun ja Tilkanvierron alueen yrityksiä, iso osa alueen asukkaita sekä Helsingin Yrittäjät. Suunnitelma esitellään kaupunkiympäristön toimialajohtajalle Ville Lehmuskoskelle tammikuussa.
Paciuksenkaaren katkaisemisen sijaan vaihtoehtosuunnitelmassa ehdotetaan koko Pikku Huopalahden läpiajon kieltämistä. Kieltoa valvottaisiin automaattisella kameravalvonnalla alueen neljällä sisäänajoväylällä.
– Se olisi Helsingille pilottikohde. Uusi ja mielenkiintoinen kokeilu, Lehikoinen sanoo.
Tällaisesta valvontakeinosta on saatu hyviä kokemuksia muun muassa Italiassa.
Paciuksenkaaren ja baanan risteyskohdan turvallisuutta parannettaisiin stop-merkillä tai pyörien etuajo-oikeudella. Paciuksenkaaren turvallisuus paranisi kahdella uudella hidasteella.
Tilkanvierron pohjoisen puoleinen jalkakäytävä muutettaisiin pyörätieksi.
– Tässä olisi valmis kaksisuuntainen pyöräilyväylä. Kävelijät siirtyisivät tien toiselle puolelle, Lehikoinen osoittaa kadun eteläpuolta, jossa sijaitsee kauppa.
Ruskeasuon liikuntapuistoon ja ratsastustalleille johtavalle Ratsastielle ehdotetaan samaa järjestelyä.
Tilkanviertoa ja Ratsastietä ollaan kaupungin suunnitelmissa kaventamassa. Autot ja pyörät ajaisivat samalla kaistalla pyörien ajonopeuksien mukaan.
Kaupungin katusuunnittelun projektipäällikkö Jari Hurskainen kertoi Helsingin Uutisissa syyskuussa (HU 27.9.), että Paciuksenkaaren läpiajoa on kestänyt pitkään ja kaupunki on luvannut puuttua asiaan.
Pienyritysten lisäksi alueella toimii palvelukeskus Wilhelmiina, Folkhälsan, Allergiatalo ja Tilkka. Ruskeasuolla sijaitsevat Sirkuskoulu ja Nauvontiellä viisikenttäinen salibandyhalli. Ratsastien päässä sijaitsevat pallokenttä ja Ruskeasuon liikuntahallit.