HSL:stä huomautetaan, että se tekee lopullisen päätöksen pikaratikan liikennöinnin aloittamisesta.
Raidejokerihankkeen ympärillä kuohuu.
HSL:n viestintäjohtaja Päivi Alakuijala kertoo, että pikaratikan liikennöinnin tarkkaa alkamisajankohtaa ei ole päätetty. Aiemmin marraskuussa kerrottiin, että raidejokeri voi aloittaa etuajassa syksyllä 2023.
Kaupunkiliikenteen edustaja sanoi tiistaina Helsingin Sanomissa, että suunnitelman mukaan raidejokeri aloittaa elokuussa. Alakuijalan mukaan tieto ei pidä paikkaansa.
– Liikenteen aloittamisajankohdan päättää HSL. Ajankohtaa ei ole vielä päätetty, ja voimme päättää siitä vasta aikaisintaan kesällä. Tällä hetkellä varaudutaan siihen, että liikenne päästäisiin aloittamaan jo syksyllä 2023. Tämä edellyttää koeajojen ja kalustohankintojen etenemistä suunnitellusti sekä riittävän kuljettajamäärän rekrytoinnin onnistumista, Alakuijala sanoo.
Alakuijalan mukaan Kaupunkiliikenteellä on kuljettajien rekrytoinnit meneillään. Uusia kuskeja tarvitaan noin 100.
Joukkoliikenneinfraa Helsingissä hallinnoiva Kaupunkiliikenne Oy (entiseltä nimeltään HKL) liikennöi raitiovaunua ja tuottaa metron liikennöintiä palveluna.
Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun hankkeessa mukana olevilla on ollut eriäviä mielipiteitä tiedotuslinjasta.
Marraskuussa raidejokerin liikennöinnin mahdollinen aikaistuminen kerrottiin uutisena projektin verkkosivuilla. HU:n toimittajan kysyessä projektin edustajalta miksi asiasta ei lähetetty mediatiedotetta, hänelle kerrottiin, että eri tahot olisivat halunneet viestiä asiasta eri tavoilla.
Keilaniemestä Itäkeskukseen kulkeva raidejokeri korvaa runkobussi 550:n. Alkuperäisen aikataulun mukaan liikennöinnin oli määrä käynnistyä alkuvuodesta 2024, mutta työt ovat edenneet suunniteltua ripeämmin.
Raidejokeriprojekti on toteutettu allianssimallilla eri osapuolet, eli tilaaja (Helsinki sekä Espoo), suunnittelijat ja urakoitsijat, on integroitu yhdeksi yhteiseksi organisaatioksi.
Tekniset koeajot siirtyivät marras–joulukuun vaihteessa Oulunkylän aseman ja Hämeenlinnanväylän väliselle alueelle.
Kolmas koeajoalue ulottuu Hämeenlinnanväylältä Pajamäen tunnelille, jossa koeajot alkavat suunnitelmien mukaan vuoden 2023 alussa.