Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Helsingin Uutisten vaalikone on nyt auki – löydä oma ehdokkaasi

Mies jätti autonsa tunniksi kauppakeskuksen parkkihalliin – lasku 191 euroa

Espoolaismies yllättyi joulun alla pysäköityään kauppakeskus Sellon parkkihalliin Leppävaarassa.

Noin tunnin kestäneestä pysäköinnistä rapsahti 191 euron maksu 16. joulukuuta.

– Huomasin jo sisään ajaessa, että kamera taisi ottaa rekisterinumeron väärin. Syy saattoi olla se, että kilvessä oli vähän lunta. Kun maksu tuli, pysäköinti oli sen mukaan alkanut 12. joulukuuta noin kello 12, jolloin olin todistettavasti yli 200 kilometrin päässä. Loppumisajankohta oli 16. joulukuuta, mies hämmästelee.

Mies jätti laskun maksamatta ja otti yhteyttä Sellon pysäköinnistä vastaavaan Europarkiin.

– Sieltä tuli heti vastaus, jonka mukaan kyseessä oli virhe ja laskun sai unohtaa.

Sellon pysäköinti muuttui viime syksynä maksulliseksi kolmen tunnin jälkeen. Pysäköintihallissa on kameratunnistus, joka lukee rekisterinumerot halliin ajettaessa ja sieltä lähdettäessä.

Pysäköinnistä vastaa Europark, jolla on pysäköintikohteita ympäri Suomen.

– Kyseessä on ollut rekisterinlukuvirhe, joka on hyvitetty asiakkaalle, selvittää Europarkin toimitusjohtaja Christer Hede.

Vastaavat tapaukset ovat Heden mukaan harvinaisia.

– Meillä on 40 kohdetta ympäri Suomen ja niissä on miljoonia pysäköintejä vuodessa. Virheellisiä laskuja lähtee asiakkaille vain kourallinen vuodessa.

Pääsyy rekisterilukuvirheisiin on Heden mukaan ajokeli, joka sotkee rekisterikilvet.

– Yleensä meidän kokemuksen mukaan räntäisellä kelillä lumi sotkee etukilven. Pakkaslumen pöllyäminen puolestaan voi peittää takakilven, Hede kertoo.

Järjestelmä pyrkii Heden mukaan vähentämään rekisterinlukuvirheitä sillä, että se lukee sekä etu- että takakilven ja käyttää parasta mahdollista kuvaa.

– Näissä auttaa, jos rekisterikilven pitää puhtaana ja sitä lakikin edellyttää. Toki ymmärrän, ettei sitä huonolla kelillä ajaessa pysähdytä jatkuvasti putsaamaan.

Espoolaismiehen tapauksessa poikkeuksellista on Heden mukaan se, että järjestelmä on lukenut kilven väärin kahteen kertaan, jolloin pysäköintiajasta on tullut useiden päivien mittainen ja laskusta sen mukainen.

– Aina jos huomaa virheellisen laskun, meihin voi olla yhteydessä.

Tapauksesta kertoi ensin Länsiväylä-lehti.