Alkoholin puraisua voidaan imitoida pippurilla. ”Nollaoluen” tilaaminen on ravintoloissa jo arkea.
Alkoholittomien oluiden suosio on voimakkaassa nosteessa. Esimerkiksi Triplan ja Redin K-Supermarketeissa jopa kymmenen prosenttia oluesta myydään jo alkoholittomana.
– Olemme tämän vuoden aikana myyneet 119 erilaista alkoholitonta olutta. Nyt hyllyssä on 84 erilaista, Triplan K-kauppias Petri Miettinen laskee.
Suosion syyksi hän näkee tuotteiden parantuneen laadun.
– Ne maistuvat nykyään oluelta. Valikoima on laajentunut myös perus-lagereiden ulkopuolelle, esimerkiksi ipa-oluisiin. Alkoholittomuus ja terveelliset elämäntavat ovat olleet megatrendi pitkään. Ihmiset haluavat nauttia oluesta, mutta välttää alkoholia.
Kaaren Prismassa on hyllyssä yli 60 alkoholitonta olutta.
– Myynti on yli kolminkertaistunut vuodesta 2017 alkaen. Vaaleat lager-oluet ovat suosituimpia alkoholittomissakin. Uutuuksista taas voimakkaasti humaloidut lagerit ja meksikolaistyyppiset lager-oluet. Kysyntää on myös vehnäoluissa, sanoo HOK-Elannon hankinta- ja valikoimapäällikkö Anu Mankisenmaa.
Pientuottajat pääsevät usein todella lähelle alkoholillisten makumaailmaa.
Kallion perinteikkään Ravintola Oivan kylmäkaapissa on kymmenkunta alkoholitonta olutta. Ravintolapäällikkö Minna Laine sanoo, että asiakkaita on pyydetty testaamaan, erottavatko he tavallisen oluen alkoholittomasta. Tehtävä on osoittautunut yllättävän vaikeaksi.
– Itsekin menin lankaan.
Pieni Heineken-tuoppi (0,25 litraa) maksaa Oivassa 4,40 euroa. Pullo (0,33) saman juoman alkoholitonta versiota kuusi euroa. Eikö alkoholittoman pitäisi olla halvempaa?
– Heinekenin kohdalla kyse on täysin samalla tavalla tehdystä oluesta, josta alkoholi on vain poistettu. Työvaiheita on enemmän, joten hinnan pitäisi olla korkeampikin, Laine sanoo.
Alkoholittomien oluiden hinnoitteluun vaikuttaa muun muassa niiden kevyempi verotus.
Laineen mukaan alkoholittoman oluen tilaaminen ravintolassa on täysin arkipäiväistä.
– Joku ei pidä alkoholin mausta tai ei halua nauttia sitä koko iltaa, vaan ottaa rinnalle alkoholittoman. Osa haluaa piilotella sitä, ettei juo oikeasti alkoholia.

Brittiläinen Mash Gang -panimo valmistaa vain alkoholittomia tai matala-alkoholisia oluita. Niitä myydään Helsingissä muun muassa Aikatalon Pien Shopissa.
– Pientuottajat pääsevät usein todella lähelle alkoholillisten makumaailmaa. Mash Gang esimerkiksi luovasti imitoi alkoholin ”puraisua” monissa oluissaan pienellä määrällä sichuaninpippuria. Mash Gang teki myös juuri pienen erän tynnyrikypsytettyä alkoholitonta stouttia, sanoo Pien Shopin luova johtaja Erkki Häme.
Kysytäänkö alkoholittoman oluen ostajalta paperit?
– Ei. Alkoholittomiksi lasketaan tuotteet, joissa on max 0,5 prosenttia alkoholia. Alkoholittomia juomia voi ostaa itsepalvelukassalla ilman henkilökunnan tarkastusta. Kaupoilla on kuitenkin mahdollisuus tiukentaa tätäkin, jos herää epäilys väärinkäytöstä. Itse en ole kuullut, että alkoholittomat oluet olisivat alaikäisiä kiinnostaneet, Triplan K-kauppias Petri Miettinen sanoo.