Pirkkolan Kehän puoleinen pysäköintialue saattaa muuttua maksulliseksi.
Pirkkolan liikuntapuiston pysäköintialueelle ilmestyi syksyn aikana reunakivet erottamaan parkkirivejä toisistaan.
– Aamulla meinasin ajaa esteeseen, kun oli sysipimeää ja sateista. Lumiaikaan varmaankin autoilijoiden lisäksi lumimiehet noituvat, ennakoi liikuntapuiston asiakas toimitukselle marraskuun lopulla lähettämässään viestissä.
Nyt reunakivet ovat piilossa lumivallien alla.
Ulkoilupuiston tiimiesimies Teijo Korva kertoo, että kivet asennettiin avoimelle kentälle torppaamaan vääränlaista ajokulttuuria.
Syrjäinen parkkipaikka keräsi iltaisin ja öisin nuoria kuskeja.
– Siellä on ollut öisin ihan älytön autoralli.
Korvan mukaan autiolla parkkipaikalle tultiin kiihdyttelemään ja driftaamaan eli polttamaan autonkumeja.
Ilmiö on ollut olemassa jo pitkään, mutta se on pahentunut viime vuosien aikana.
Mies jätti autonsa tunniksi kauppakeskuksen parkkihalliin – lasku 191 euroa
Matalassa rivitalossa aivan parkkialueen vieressä on kuusi kaupungin työntekijöiden asuntoa. Asukkaat ovat kärsineet öisistä kruisingeista.
Pysäköintialue sijaitsee urheilupuiston pohjoispuolella ja sinne kuljetaan Kehä I:n kautta.
Korvan mukaan vastaavaa palautetta on tullut puiston Pirkkolantien puoleisen parkkipaikan naapureilta. Myös sinne on nyt asennettu kivetykset.
Korvan korviin on kantautunut yksi valitus kivistä.
– Pysäköintialueella on valaistus ja nopeuden pitäisi olla sellainen, että kivetyksen ehtii huomata.
Kun pysäköintiruutuja tarkastelee tarkemmin, voi huomata, etteivät ruudut ole ihan symmetrisiä.
– Ne voivat olla vähän vinossa tai porrastaa jännästi. Meidän 16-vuotiaat kesätyöntekijät ovat niitä tehneet. Ehkä työn jälki ei ole ihan paras mahdollinen, Korva naurahtaa.
– Jos joku näkee ongelman niin hyvä, minä en näe. Välit ovat sellaiset, että niistä mahtuu peruuttamaan ja autojen ovet mahtuvat aukeamaan.
Korva kertoo, että pysäköintialueen maalaukset on tehty spray-maalikärryllä hieman samaan tapaan kuin kenttäviivoitukset.
Aiemmin ruutuja ei ollut lainkaan ja autoja parkeerattiin välillä siten, että autoja jäi mottiin.
Autoilijoita oli mahdotonta tavoittaa urheilupuiston alueelta.
Pirkkolan liikuntapuiston parkkipaikat saatetaan muuttaa maksullisiksi.
– Vielä asiaa ei ole päätetty, mutta luultavasti näin käy, sillä Kehä I:n puoleinen parkkipaikka on usein täynnä.
Painetta vähentäisi se, jos ihmiset käyttäisivät enemmän Pirkkolantien puoleista parkkialuetta, jossa on paremmin tilaa.
Sieltä tosin on hieman pidempi kävelymatka uimahallille ja elokuussa avautuneelle Pirkkolahallille – ja ylämäki.
Pirkkolantien "alaparkkikselle" lisättiin 130 autopaikkaa Pirkkolahallin rakentamisen myötä. Pirkkolahallin ja uimahallin vieressä olevat paikat eivät lisääntyneet.
Korva kertoo, että liikuntapuistossa käy vuosittain noin 1,2 miljoonaa kävijää. Pirkkolahallin on arvioitu vetävän vuosittain noin 400 000 kävijää.
Liukastuitko jäisellä kadulla? – Näissä tapauksissa voit saada siitä korvausta Helsingin kaupungilta