Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Helsingin Uutisten vaalikone on nyt auki – löydä oma ehdokkaasi

Hämeentien pyöräkaistoja piinaa ongelma, josta tulee paljon palautetta – ylikomisario Pasterstein kertoo omaperäisestä ratkaisustaan: "Soitin omistajalle..."

Helsingin pysäköinninvalvontaan tulee eniten palautetta Hämeentiellä tapahtuvasta lastaamisesta ja purkamisesta.

Hämeentiellä joukkoliikennekadun pyöräkaistojen ongelmana ovat niille pysäköivät autoilijat.

Kadulle saa pysähtyä lastaamisen tai purkamisen ajaksi merkityille kuormauspaikoille, mutta autoilijat tukkivat säännöllisesti myös pyörille tarkoitetut väylät.

Kaupungin kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila sanoo, että palautetta Hämeentieltä tulee jalkakäytäville ja pyöräkaistoille pysäköimisestä.

– Saamme eniten palautetta lastaamisesta ja purkamisesta. Ei välitetä pyöräilijöiden oikeuksista.

Kunnallinen pysäköinninvalvonta järjesti kesällä ja viimeiseksi kahtena joulukuun viikkona tehovalvontaiskun kevyen liikenteen väylille pysäköimisestä. Kampanjassa painotettiin erityisesti Hämeentien kaltaisia pyöräkaistoja, jotka on erotettu muusta liikenteestä.

Ratikkakuski sai harvinaiset sakot Jätkäsaaressa – kaahaamiseen kyllästynyt Joel, 33: "Olettavat että jalankulkija väistää"

Kaupunki aikoo jatkossa puuttua järjestelmällisesti asiaan.

Twitterissä Hämeentien pysäköinnistä käytiin keskustelua hiljattain.

Joulukuun aikana pysäköintivirhemaksuja Hämeentiellä annettiin noin 30. Määrä on Kossilan mukaan vähäinen, sillä joulukuu on pyhien vuoksi vajaa kuukausi. Määrä kertoo ainakin jotakin ongelman laajuudesta.

– Pyöräkaistalla pysäköiminen on Hämeentiellä suurin ongelma. Valvonnan aikana toki paljon oli myös sitä, että kaikki oli kunnossa.

Miksi “trikoo-ohjukset” ajavat autoteillä, vaikka vieressä menee pyörätie? Beni Kauhanen paljastaa syyt liikennekäyttäytymiseen, joka ärsyttää monia

Virhemaksuja annetaan Kossilan mukaan pääasiassa Kallion ja Sörnäisten puoleisessa päässä.

Kossila korostaa, että pyöräkaistalla ei saa purkaa eikä lastata.

– Edes pysähtyminen ei ole sallittu. Tämä on voinut jäädä monilta tunnistamatta.

Tieliikennelain mukaan moottoriajoneuvon saa hetkellisesti pysäyttää erotellulle pyörätielle mikäli sopivaa muuta paikkaa ei ole. Hämeentien kaltaisilla uudenlaisilla erotetuilla pyöräteillä tämä ei ole sallittua. Hetkellinen pysähtyminen tapahtuu erillisillä kuormausalueilla.

Helsingin liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein sanoo, että yhteydenottoja Hämeentien pysäköinnistä on tullut myös poliisille.

– Kesäisin palautetta tulee paljon enemmän kuin talviaikaan.

Pasterstein kertoo remontin valmistuttua saaneensa yhteydenottoja naapurikiinteistön asukkaalta, joka ilmoitti poliisille useita kertoja samasta väärinpysäköidystä autosta.

– Soitin auton omistajalle ja kerroin saamastani palautteesta ja valokuvista. Kerroin myös, että auton tavatessamme kirjoittaisimme hänelle seuraavan kerran pysäköintivirhemaksun. Pysäköinti loppui.

Jääkö keskusta mottiin? Listasimme tulevat jättihankkeet, jotka sekoittavat liikenteen – Helsinki rajoittaa autoilua tietoisesti

Pastersteinin mukaan ihmiset ottavat palautteen usein mielellään vastaan, jos selviävät ilman rahallisia seuraamuksia.

Pasterstein muistuttaa, että väärinpysäköinnin valvominen kuuluu Helsingissä pääasiassa pysäköinninvalvonnalle.

– Helsingissä pysäköinninvalvonnalla on hyvät resurssit. Se helpottaa meitä. Toki poliisin tulee puuttua, jos väärinpysäköintiä havaitaan. Jos ei puututa, annetaan sellainen käsitys, että asia hyväksytään. Niin se ei saa olla. Sama koskee sähköpotkulautoja.

Hämeentie muuttui joukkoliikennekaduksi vuonna 2019, jolloin kaikki parkkipaikat poistettiin.

Kossila muistuttaa, että myös kuormauspaikoilla on omat sääntönsä.

– Purku- ja lastaustoiminta täytyy olla koko ajan aktiivista toimintaa, jotta niiden käyttämisen ehdot täyttyvät.

Hämeentieltä halutaan kaataa 39 puuta – havainnekuva näyttää Arabian tehdasalueen muutoksen

Asukkaita olisi kannattanut kuunnella, sanoo puutalojen purkuaallosta väitellyt Mika Mäkelä – nämä talot Kalliosta menetettiin

Yllätyskäänne: Legendaarinen lihakauppias palaa Hakaniemen kauppahalliin

Kaupunki muuttaa useita keskustan pyöräväyliä yksisuuntaisiksi kuluvan syksyn aikana – Näille kaduille tulossa muutoksia

”Kuvasin kantoja ja itkin” – Asukas järkyttyi yli 150 puun kaadosta rannan tuntumassa Helsingissä, näin kommentoi kaupunki

Pyöräliiton varapuheenjohtaja vaatii potkuja koko Helsingin kaupunkiympäristön toimialalle – "Vaikea kuvitella, että tällaista touhua katseltaisiin muualla kuin kaupungin töissä"