Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Helsingin Uutisten vaalikone on nyt auki – löydä oma ehdokkaasi

Haitaribusseja pahimmillaan jonossa liki 10 – Petteri, 52, on seurannut kaaosta pidemmän aikaa: "Eivät nämä tänne sovi"

Luminen talvi on haitaribusseille ongelmallinen. Vuoroja on jouduttu jopa perumaan.

Sähköiset haitaribussit ovat olleet Helsingissä ongelmissa pitkin talvea.

Yksi busseille hankalaksi osoittautunut paikka sijaitsee Kannelmäessä. Alkuviikolla haitari- eli nivelbusseilla ajettava linja 40 oli jälleen vaikeuksissa Klaneettitiellä.

Kadulla liikennöivää linjaa 52 käyttävä Petteri Auvinen, 52, on jo pidemmän aikaa seurannut paikallista bussikaaosta.

– Lähiöiden kadut ovat niin kapeita ja talvisin söheröisiä, että eivät nämä bussit tänne sovi.

Bussit ovat lumen tullen usein jonoutuneet Klaneettitien ja Trumpettitien tiukkaan risteykseen, koska nivelbussit eivät sohjoisessa lumessa pääse jatkamaan matkaa. Liikenne Klaneettitiellä jumiutuu täysin.

– Risteyksestä alkaa ylämäki. Jos bussit joutuvat pysähtymään pysäkeillä ja niiden pitäisi lähteä kaasuttamaan mäkeä ylöspäin, niin kyllä ne pulassa ovat.

Joulukuun lumipyryssä Auvinen sanoo odottaneensa bussiaan jopa 45 minuuttia, vaikka monilla kadun bussilinjoilla on kymmenen minuutin vuoroväli.

– Joulukuussa tässä oli lähes kymmenen bussia jonossa. Kun yksi jää jumiin, ne ovat nopeasti sitten pitkässä nipussa.

Todellisia vaaratilanteita Klaneettitiellä on syntynyt, kun autot ja jopa bussit lähtevät ohittamaan bussien jumijonoa jopa vastaantulevien kaistalle.

Auvinen kertoo käyttävänsä 400-sarjan runkolinjoja Hämeenlinnanväylällä, jossa ne puolestaan toimivat loistavasti, eikä ongelmia leveillä ja suorilla valtaväylillä ole.

Kannelmäessä haasteita haitaribusseille aiheuttavat myös muutamat liikenneympyrät, joissa bussit mahtuvat hädin tuskin kääntymään.

Nobinan aluejohtaja Mårten Winqvist sanoo, että ongelmia nivelbussien kanssa on ollut tänäkin talvena.

– Isossa kuvassa ongelmia on ollut vähemmän kuin viime talvena, mutta aina kun niiden kanssa tapahtuu jotakin, se usein sitten myös huomioidaan.

Ongelmia on tänä talvena ollut aiempaa vähemmän, koska busseihin on vaihdettu paremmin lumeen pureutuvat renkaat.

Linjoja on silti jäänyt osin ajamatta tai reittejä on jouduttu muuttamaan.

– Maanantaina Eiran päätyyn asti jäi useita vuoroja ajamatta ja käännytään jo Kampissa. Lumimäärä ja nämä autot eivät ole maailman paras yhdistelmä.

Nivelbussit liikkuvat HSL:n runkolinjoilla 20, 30 ja 40. Tällä hetkellä niitä on liikenteessä 38 kappaletta.

Helsingin seudun liikenteeltä kerrotaan, että palautetta nivelbusseista ei tänä talvena ole juuri tullut.

– Talviliikenteessä nivelbusseilla toki on joitain ongelmia. Maanantain suma Laivurinkadulla oli yksittäinen tilanne, johon vaikeat sääolosuhteet osaltaan vaikuttivat. Isompi ongelma nivelbussien reitillä ovat väärin pysäköidyt autot, toteaa HSL:n viestintäpäällikkö Johannes Laitila.

Latausasemien kunnossapito on myös toisinaan vaikeaa.

– Kun bussi lataa latausasemalla, sen rakenteista putoaa lunta. Tämä taas muodostaa kadun pintaan polanteita, jotka vaikeuttavat bussin lataamista.

– Tekniikka kuitenkin kehittyy nopeasti. Pian ollaan tilanteessa, jossa riittää, kun busseja ladataan varikolla, eikä busseja tarvitse ladata kesken ajon, Johannes Laitila jatkaa.

Kuljettajat raportoivat ongelmista liikennekeskukseen, joka on yhteydessä HSL:n häiriökeskukseen. Liukkaasta keleistä menee toisinaan tieto myös poliisille, joka pyytää tarvittaessa apua liukkaudentorjuntaan.

Yksi hankala paikka normibusseille Kannelmäessä on ostoskeskuksen mäki, johon bussit ovat useasti jääneet tänä talvena jumiin.

– Viimeksi maanantaina bussi 42 oli ravintola Britannian kohdalla ylämäessä poikittain ja tukki muun liikenteen, Auvinen toteaa.