Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Helsinki suunnittelee kiistellyn jäänsulatusaineen käyttöä pyöräteillä, tehokas suola loppui alkuunsa – "Tilanne on kaoottinen"

Raaka-ainepula ei ole selitys huonosti hoidetuille pyörteille, sanoo Helsingin seudun pyöräilijöiden Henni Ahvenlampi.

Kaupunki ei ole pystynyt pitämään Helsingin vilkkaimpia pyöräteitä tänä talvena ”kesäkunnossa”.

Talvihoidon taso on heikentynyt Venäjän hyökkäyssodan aiheuttaman raaka-ainepulan vuoksi. Liuossuolan käytöstä on jouduttu luopumaan keskustassa sekä keskustan, Oulunkylän, Viikin ja Vuosaaren välisillä reiteillä.

Näillä reiteillä harjasuolauksesta on siirrytty tehostettuun auraukseen, hiekoitukseen ja raesuolaan. Kaupungin mukaan pelkkä lumen harjaus ilman suolan sulattavaa vaikutusta ei riitä pitämään väylää laadukkaassa kunnossa.

Kaupunki kertoi marraskuussa, että liuossuolaa joudutaan säännöstelemään. Niukat varastot hupenivat heti alkuunsa.

– Staralla ei ollut juuri yhtään liuossuolaa. Sitä käytettiin vain alkutalven aikana, sanoo jalankulun- ja pyöräväylien kunnossapidon projektipäällikkö Antti Takkunen.

Helsingin seudun pyöräilijöiden (Hepo) toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi sanoo, että pyörä- ja kävelyteiden huonoa kuntoa ei voi laittaa raaka-ainepulan piikkiin.

– Tilanne on samalla tavalla kaoottinen kuin viime vuonna. Kunnossapidon laatu heikkeni hyvän alun jälkeen jo ennen kuin lunta alkoi sataa poikkeuksellisen paljon, Ahvenlampi kertoo.

Syyksi hän näkee muun muassa sopimukset urakoitsijoiden kanssa, resursoinnin ja työvuorosuunnittelun.

–  Palvelun laatua ei valvota. Suurimmat ongelmat liittyvät ennakoimattomuuteen.

Ahvenlammen mukaan pahimpia paikkoja ovat olleet muun muassa Hämeentie ja Mannerheimintie, jossa lumivallit täyttävät pyöräväylät.

– Myös upouusi Viikinbaana on kärsinyt heikosta hoidosta. Itäbaanalla Kulosaaren sillalla ajoradalta aurataan lumet tukkimaan pyörätie täysin, joskus heti pyörätien auraamisen jälkeen.

Helsingissä pitäisi olla viisi tehostetun talvihoidon pyörä- ja kävelyreittiä, joista kahden hoidosta vastaa yksityinen urakoitsija Destia.

– Urakoitsijalla on ollut liuossuolaa jonkin verran varastossa. Ne ovat päässeet harjasuolaamaan tähän asti normaalisti. Tähän tietoon sitä riittää pitkälle talveen keliolosuhteista riippuen, Takkunen sanoo.

Destian reitit ovat Lauttasaari-Töölö-Lehtisaari sekä Herttoniemi-Hakaniemi-Laajasalo.

Lisäksi on reittejä jotka ovat muutenkin tehostetussa aurauksessa.

Hepon mukaan myös Destian alueilla harjasuolauksessa on ollut puutteita.

Usein sohjoiset pyöräilyn pääväylät ovat tällä hetkellä käyttökelpoisia vain kokeneimmille ja fyysisesti vahvimmille pyöräilijöille, Ahvenlampi arvioi.

– Ujot ja heikot eivät uskalla edes lähteä kokeilemaan. Suurin osa on syrjitty pois. Asun itse tehostetun talvikunnossapidon reitin vieressä, mutta tiet ovat erityisesti iltaisin vaarallisia.  Pelkään ajaa siellä. Olen usein fyysisesti heikko, eivätkä voimani riitä pyörän hallintaan huonosti talvikunnossa pidetyissä paikoissa, sanoo kroonisesta sairaudesta kärsivä Ahvenlampi.

Ahvenlampi on nähnyt tänä talvena myös ”todella hyvin hoidettuja alueita”.

 – Myös viikonpäivä vaikuttaa. Pyörällä on mahdollista yleensä liikkua torstaisin ja perjantaisin, vaikka hoito on ilmoitettu tehtäväksi viikon jokaisena päivänä.

Joulukuun runsaita lumisateita ja niiden vaatimaa lumen poiskuljetusta lukuun ottamatta pyöräteiden talvihoito on sujunut Helsingissä pääosin hyvin, Takkunen sanoo.

– Onnistuneista aurauksista on tullut kiitosta. Esimerkiksi Oulunkylän ja Viikin välistä uutta pyöräreittiä on kiitelty. Polanteen sohjoutuessa sieltäkin tuli negatiivista palautetta.

– Olemme pärjänneet kuitenkin verrattain hyvin, vaikka laatutaso ei olekaan aina harjasuolauksen tasoa.

Ensi talvena kaupunki on varautunut käyttämään liukkauden torjunnassa esimerkiksi formaattipohjaisia aineita. Ne ovat saaneet pyöräilijöiltä kritiikkiä, koska niiden on koettu pilaavan pyöriä.

– Korroosiovaikutus on tietääksemme vastaava kuin liuossuolalla, Takkunen sanoo.

Viime talvena formiaatin epäiltiin aiheuttaneen kipua muun muassa ulkoileville koirille.

Helsingin kaupungin mukaan formiaattia ei käytetty viime vuonna. Takkunen kertoo, että sitä on käytetty Helsingissä kuitenkin aiemmin. Korkea hinta on rajoittanut aineen käyttöä.

Parkkipaikkoja otetaan lumitilaksi – Helsinki kokeilee uusia keinoja lumen varastoinnissa ja sulatuksessa

Jos raaka-ainepula jatkuu, voi kaupunki käyttää myös raesuolasta tehtyä liosta.

–  Se vaatii kuitenkin erilaisia laitteita kuin kalsiumkloridin (liuossuola) levittäminen, Takkunen kertoo.

Hämeentien pyöräkaistoja piinaa ongelma, josta tulee paljon palautetta – ylikomisario Pasterstein kertoo omaperäisestä ratkaisustaan: "Soitin omistajalle..."

Helsinkiin tulossa yhteensä 130 kilometriä punaista kiitotietä – Heidin, 45, työmatka Tikkurilasta keskustaan kestää pyörällä liki saman kuin autolla

Uusi pyöräbaana valmistui, vieressä raidejokeri: "Kaikkia matkoja ei ole tarkoituskaan tehdä polkupyörällä"