Inge, 23, ohjaa raitiovaunua, kun auto äkkiä suistuu kiskoille – Vallilassa koulutetaan metro- ja ratikkakuskeja uudella keinolla
2
Raitiovaununkuljettajaksi kesällä valmistuva Inge Lindeman ohjaa raitiovaunua Mannerheimintiellä simulaattorissa. Sää espanjalaisvalmisteisissa simulaattoreissa on kesäinen lumisade. Sami Kuusivirta
Katso isompi kuvaInge Lindeman harjoittelee ratikka-ajoa. Kouluttaja Jussi Eskelinen seuraa tilannetta harjoitushuoneessa Vallilassa. Sami Kuusivirta
Raitiovaunun- ja metronkuljettajia ryhdytään alkuvuodesta kouluttamaan simulaattoreilla.
Sanna Jompero-Lahokoski
Raitiovaununkuljettajaksi opiskeleva Inge Lindeman, 23, ajaa raitiovaunulla Mannerheimintiellä, ottaa Sokoksen pysäkillä matkustajia kyytiin ja matka jatkuu. Sää on kesäisen lumisateinen. Eduskuntatalon vierustan puissa on lehtiä.
Sitten tapahtuu yllättävää. Musiikkitalon jälkeen bussi koukkaa auton eteen ja auto ajautuu kiskoille. Lindeman tekee pikajarrutuksen. Kouluttaja Jussi Eskelinen kehuu jarrujen oikeaoppista käyttöä.
Nyt ollaan Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenteen tiloissa Vallilassa, jossa Lindeman ajaa pian varsinaiseen koulutuskäyttöön otettavaa raitiovaunusimulaattoria.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen tiloissa Vallilassa on kahdeksan metron- ja raitiovaununkuljettajien koulutukseen käytettävää simulaattoria. Liikennemestari Matti Huupponen (vas.) ja tulevat raitiovaununkuljettajat Sami Pietiläinen ja Inge Lindeman. Sami Kuusivirta
Kaupunkiliikenne aikoo ottaa simulaattorit olennaiseksi osaksi koulutusta helmikuussa, jolloin uudet kuskikurssit alkavat.
– Ratikkasimulaattoria käytetään erityisesti ennakoivan ajon koulutuksessa. Ratikassa tilanteita ja liikennettä on enemmän. Metrossa on vähemmän, kertoo liikennöintiyksikön liikennemestari Marko Huupponen.
Tietokoneelle on mallinnettu 25 prosenttia ratikkaverkostosta. Metroverkosto on tietokoneella kokonaan.
Metron kuljettajakoulutuksessa simulaattoreilla on ratikkaa suurempi merkitys. Koulutusajoa tehdään pääosin yöaikaan, kun metrot eivät kulje. Jatkossa yöajoja pystytään korvaamaan osittain simulaattoreilla.
Vallilassa on neljä raitiovaunu- ja neljä metrosimulaattoria. Espanjalainen laitevalmistaja Lander on marraskuusta asti testannut laitteita paikan päällä. Joulukuussa myös Lindeman ja hänen kurssikaverinsa Samuli Pietiläinen, 30, pääsivät muiden ohessa kokeilemaan ajoa tietokoneelta.
– Ensin tuntui vähän hassulta tuijottaa ruutua, mutta hyvä tämä on. Normaalielämässä ympäristöä täytyy havainnoida enemmän, sanoo Lindeman.
Simulaattorissa kuljettajan näkökenttä on kapeampi kuin liikenteessä.
– Tässä ollaan enemmän ruutujen varassa, mutta hyvin niistäkin näkee, Pietiläinen jatkaa.
Metron simulaattorissa maisemia on vähemmän. Matinkylän tunnelissa näkymä on pelkkää mustaa.
Samuli Pietiläisen mielestä simulaattorista saa hyvän tuntuman oikeaan liikenteeseen. Sami Kuusivirta
Alan parjatut työolosuhteet ja irtisanoutumiset eivät kesäkuussa valmistuvia tulevia ratikkakuskeja pelota. Lindeman on työskennellyt laivayhtiön lähtöselvittäjänä ja Pietiläinen nuorisotyön ohjaajana sekä kouluttautunut laborantiksi.
Molemmat aloittavat ensi viikolla palkallisen työharjoittelun ja pääsevät itsenäisesti liikenteeseen.
– Ei lainkaan pelota. Olen ollut tyytyväinen. Helsinki tulee tutuksi ja kun se muuttuukin koko ajan, tulee uutta opeteltavaa, sanoo Helsinkiin pian Keravalta muuttava Pietiläinen.
– Tässä pääsee tutustumaan kaupunkiin ja näkemään auringonlaskut sekä -nousut. Työ on mielekästä, Lindeman uskoo.
Metrokuskien ajonäkymä simuloi oikeaa ajotilannetta. Kuvassa Tunneli Matinkylässä. Sami Kuusivirta
Liikennehenkilökunnan päällikkö Pasi Singh sanoo, että irtisanoutumisia on molemmissa liikennemuodoissa ollut. Lisää kuljettajia tarvitaan.
– Marras–joulukuussa raitiovaunupuolella irtisanoutumisia on ollut kymmenen ja metropuolella yksi. Tammikuussa irtisanoutumisia ei ole ollut.
Ratikkakuskeja on yhteensä noin 400 ja metrokuskeja reilut 150.
Rekrytointitilanne on tällä hetkellä Singhin mukaan suhteellisen hyvä.
– Kaikki kuljettajakurssit ovat olleet täynnä.
Joulukuussa raitiovaunuliikennettä harvennettiin kuljettajapulan takia. Kevään tilanne on vielä avoin.
– Tällä hetkellä näyttää siltä, että pystymme huhtikuussa palaamaan normaaliin liikenteeseen, Singh sanoo.
Valmistumisen jälkeen raitiovaununkuljettajan kuukausipalkka on 2 346 euroa, jonka päälle tulevat vuorolisät.
Uusia kuljettajia tarvitaan erityisesti raitiovaunuihin, kun raidejokeri aloittaa elokuussa liikennöinnin. Huupposen mukaan uusia opiskelijoita saadaan muun muassa koska myös työharjoittelusta maksetaan 85-prosenttista palkkaa.
– Me olemme työnantajana reilu. Maksamme palkkaa koulutusajasta ja koulutamme tarpeeseen. Kaikille kurssin käyneillä on työpaikka tiedossa.
Huupponen myöntää, että yhtään ylitarjontaa ei tosin ole.