Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Haitaribussien ongelmille selvä syy: Takapyörät saattavat työntää etuosan linkkuun – "Hämmentävää kyllä..."

Juttu nivel- eli haitaribussien ongelmista herätti hiljattain vilkasta keskustelua Helsingin Uutisten Facebook-sivuilla.

Busseja on jumiutunut Kannelmäessä esimerkiksi pahimmilaan liki kymmenen.

– Väärin tilatut bussit. BYD:n valikoimassa on myös sähköniveliä, joissa on veto 2. ja 3. akselilla. Auttaa huomattavasti etenemistä, yksi kommentoi.

BYD on kiinalainen autonvalmistaja.

– Onko näissä haitaripusseissa veto vain yhdellä akselilla? kysyy toinen.

– Hämmentävää kyllä, se on takimmainen akseli. Ikään kuin olisi vetävä perävaunu autossa... Ihme, että tuollaisella saa ajaa ollenkaan, pohtii kolmas.

Nobinan aluejohtaja Mårten Winqvist kertoo, että bussit ovat takavetoisia. Haastavin tilanne syntyy, jos ne joutuvat ”linkkuun”.

– Nivelbusseissa vetävät pyörät ovat perässä. Kun ne lähtevät liukumaan, on riski, että takapyörät työntävät etuosan linkkuun. Jos pitoa ei saa, ne eivät oikene itsestään.

Winqvist vertaa busseja rekkaan.

Tänä talvena Nobina on joutunut ääritapauksissa tilaamaan paikalle hinausauton, kun busseja on jäänyt kaduille jumiin.

HU kertoi aiemmin, että bussit ovat olleet ongelmissa pitkin talvea muun muassa kantakaupungissa Laivurinkadulla, jossa kadut ovat ahtaat ja bussit joutuvat tekemään tiukan käännöksen, sekä Kannelmäessä. Linjoja on jäänyt osin jopa ajamatta.

– Tarkkaa määrää en pysty sanomaan, mutta talven aikana puhutaan joistakin kymmenistä.

Kantakaupungissa pitkien bussien suurin ongelma on Winqvistin mukaan katujen ahtaus, Kannelmäessä puutteellinen auraus.

– Kannelmäessä tiestön kunnossapito ei ole ollut ensiluokkaista. Ainakaan meidän näkökulmastamme. Olemme viestitelleet asiasta HSL:lle ja pyytäneet, että tiet aurataan ja hiekoitetaan paremmin.

Bussien renkaiden pitoa on tänä talvena parannettu paremmilla eli karkeammilla renkailla.

– Nämä ovat sen tyyppisiä autoja, että niillä on paljon painoa. Aika helposti tulee haasteita, jos ei pystytä auraamaan. Silloin saatetaan joutua ongelmiin, Winqvist sanoo.

Kuljettajat raportoivat ongelmista liikennekeskukseen, josta ollaan yhteydessäHSL:n häiriökeskukseen. Liukkaista saattaa mennä tieto myös poliisille.

Nobinan käyttämät uudet sähkökäyttöiset haitaribussit ovat 18 metriä pitkiä. Bussit otettiin ruuhkaisilla runkolinjoilla käyttöön syksyllä 2021.