Helsingin kaupunki tekee yhteistyötä Verohallinnon kanssa tulorekisterivirheiden korjaamiseksi.
Helsingin Uutiset kertoi viime viikolla, että palkanmaksuongelmilla on myös kerrannaisvaikutuksia, kuten se, että palkansaajien tiedot tulorekisterissä eivät ole kaikilta osin ajan tasalla.
Verohallinto käyttää tulorekisteriä verojen määräämisessä, joten niitä voi tulla maksuun liikaa tai liian vähän.
– Tämä on alkuvuoden keskeinen haaste. Tulorekisterivirheiden korjaaminen on haastavaa johtuen järjestelmän ominaisuuksista ja suuresta volyymista, kertoi kansliapäällikkö Sami Sarvilinna valtuustolle tilanteesta.
Verottaja on langettanut kaupungille 30 000 euron muistutusmaksun puutteellisista tiedoista.
Verohallinto lähettää henkilöasiakkaiden esitäytetyt veroilmoitukset maalis–huhtikuussa, ja kaupunki pyrkii korjaamaan tuloreksiterivirheet ennen esitäytettyjen veroilmoitusten määräpäivää, jotta ilmoitukset tulevat kaupungin työntekijöille oikeilla tiedoilla.
Palkanmaksusta vastaavan Talpan tulorekisteritiimiin on lisätty työntekijöitä.
Varautumista, tukitoimenpiteitä ja viestintäsuunnitelmaa valmistellaan yhteistyössä Verohallinnon kanssa, huomioiden myös sellainen tilanne, että kaikkia tietoja ei ehdittäisi korjaamaan verottajan määräpäivään mennessä.
Kaupunki arvioi, että vuonna 2022 palkanmaksuhaasteet aiheuttivat noin 4 miljoonan euron ylimääräiset kustannukset.
Kaupungin tämän vuoden budjetissa palkanmaksuhaasteiden korjauksiin on varattu 6 miljoonaa euroa.
Sarvilinna kertoi valtuustolle viime viikolla, että palkanmaksun virheistä on tehty rikosilmoituksia, jotka kaikki ovat edelleen tutkinnassa.
– Mahdolliset rikosepäilyt, myös itseeni kohdistuvat, selviävät myöhemmin, hän sanoi.
Virheiden osuus palkkalaskelmista on ollut laskusuunnassa jo pidempään. Tällä hetkellä uusien virheiden määrä on alhaisempi kuin edellisen palkanmaksujärjestelmän ollessa käytössä, kaupunki kertoo tiedotteessaan.