Niemenmäen alueelle tarvitaan kaupungin mukaan paljon lisää asuntoja ja palveluita pikaratikan myötä.
Lisää asuntoja, palveluita, uusi puistoalue ja pikaratikka, jonka tieltä siirretään jopa alueen pääväylän, Huopalahdentien linjausta.
Munkkiniemeen kuuluvaan Niemenmäkeen on tulossa isoja muutoksia lähivuosina. Alue halutaan muuttaa nykyistä kaupunkimaisemmaksi. Huopalahdentietä pitkin huristelee pikaratikka.
Munkkivuoren ostoskeskuksen kohdalle, Huopalahdentien molemmin puolin aiotaan rakentaa uusia asuntoja noin tuhannelle asukkaalle. Uusia taloja saatetaan rakentaa jopa 15.
– Muutoksella haetaan täydentävää rakentamista uuden pikaraitiotien varteen, toteaa kaupungin arkkitehti Nina Välkepinta-Lehtinen.
Muutokset koskevat Huopalahdentietä Turunväylän eteläisemmän rampin ja Ulvilantien liittymän välillä.
– Meidän tavoitteidemme mukaan alueesta tulee viihtyisämpi. Myös joukkoliikenneyhteydet paranevat huomattavasti keskustaan ja Kannelmäkeen päin, Välkepinta-Lehtinen sanoo.
Kaavahanke on osa Länsi-Helsingin kaupunkibulevardin suunnittelua. Huopalahdentietä ja Vihdintietä pitkin kulkeva pikaraitiolinja kulkee keskustan ja Kannelmäen välillä.
Suunnitelmien taustalla on kaavarunko, joka hyväksyttiin vuonna 2019.
Isompi rakennusmassa tulee keskittymään Niemenmäen edustalle eli vastapäätä Turunväylän liittymäaluetta.
Tavoitteena on sijoittaa alueelle 40 000 kerrosneliömetriä asuinrakentamista. Viitesuunnitelmassa 6–7-kerroksiset lamellitalot kiemurtelevat muurimaisesti pitkin Huopalahdentien vartta. Talojen taakse rakennettavat pistetalot ovat 8–12 kerroksisia.
Talojen taakse jäävälle puustoiselle kalliorinteelle ei rakenneta. Se tulee säilymään. Käynnistyvästä kaavahankkeesta järjestettiin asukastilaisuus toissaviikolla.
– Rinteen säilyttäminen ja pikaratikan tuleminen koettiin hyvänä asiana. Sitten oli niitäkin mielipiteitä, että rakentaminen on liikaa tälle alueelle, Välkepinta-Lehtinen toteaa.
Lähimmät ratikkapysäkit sijoitetaan Munkkivuoren ostoskeskuksen edustalle ja uudelle Kivitorpanaukiolle. Munkkivuoren ostarille pääsee jatkossa alikulkua pitkin.
Huopalahdentien linjausta joudutaan pikaratikan tieltä muuttamaan. Turunlinnanväylän ja ostoskeskuksen kohdalla linjausta siirretään noin 300 metrin matkalta, eli noin 40 metriä länteen.
Liikenneinsinööri Eeva Väistö kuvailee muutosta rakennushankkeena todella suureksi ja muutosta merkittäväksi.
– Joukkoliikenteen osalta tulossa on enemmän liityntäliikennettä, koska kyseessä on runkolinja. Asukkaiden tyytyväisyys on tavallisesti suurinta juuri raideliikenteen varrella.
Muutoksella vapautetaan rakennushankkeille lisää maata.
Munkkivuoren ostoskeskuksen puolelle on tulossa vähemmän rakentamista. Ulvilantien varteen suunnitellaan uutta asuinrakentamista noin 5 000 kerrosneliömetriä ja 2 000 kerrosneliömetriä liiketilaa.
– Rakentaminen tulee suojaamaan vanhaa Niemenmäkeä. Se nähtiin asukastilaisuudessa hyvänä. Moni piti Huopalahdentietä nykyisellään epämiellyttävänä, Välkepinta-Lehtinen jatkaa.
Asemakaavan muutos on tarkoitus saada kaupunkiympäristölautakuntaan tämän vuoden aikana. Lopullisesti kaavasta päättää valtuusto. Välkepinta-Lehtinen arvioi, että rakentaminen alkaa vuosien päästä, sillä Huopalahdentien katumuutokset toteutetaan erikseen ja rakentaminen alkaa vuosina 2026–2027.
– Uusia rakennuksia voitaisiin alkaa rakentaa ehkä vuosikymmenen loppupuolella.