Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Jätkäsaaren tunnelihanke saa kannatusta liki kaikista puolueista – vihreät kertovat kantansa myöhemmin

Länsisataman tunnelihanke saa kannatusta.

Jätkäsaaren tunnelia kannatetaan kaikissa isoissa puolueissa paitsi vihreissä.

– Olemme aiemmin ehdottaneet Jätkäsaaren ruuhkien ratkaisemiseksi rahtiliikenteen merkittävämpää siirtoa Vuosaaren satamaan ja pidämme tätä edelleen tunnelia parempana ratkaisuna, toteaa vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Reetta Vanhanen.

Vihreät vastustivat tunnelin rakentamista myös siinä vaiheessa, kun suunnittelun käynnistämisestä tehtiin periaatepäätös.

Vihreät ovat vastustaneet myös muita autotunnelihankkeita.

Poliitikot päättävät aikanaan tunnelin rakentamisen mahdollistavasta kaavamuutoksesta.

– Kaavaan otamme valtuustoryhmänä kantaa, kun sen tarkemmat yksityiskohdat ovat selvillä, Vanhanen sanoo.

– Lapinlahden puistoaluetta ei esimerkiksi pidä missään olosuhteissa vaarantaa.

Muissa isoissa puolueissa tunnelihanke sai kannatusta jo periaatepäätöstä tehtäessä eivätkä kannat ole muuttuneet.

– Ehdottoman tärkeä hanke, toteaa kaupunkiympäristölautakunnan jäsen Risto Rautava (kok.).

Hän ei ota vielä kantaa eri toteutusvaihtoehtoihin.

– Tärkeää on se, että säilyy mahdollisuus keskustatunnelin rakentamista varten ja sekä hankkeen taloudellisuus.

Valtuustoryhmän puheenjohtaja ja kaupunkiympäristölautakunnan jäsen Eveliina Heinäluoma (sd.) toteaa tunnelihankkeen liittyvän kokonaisuuteen, johon kuuluu Etelärannan nykyisten satamatoimintojen siirtäminen Katajanokalle ja Länsisatamaan sekä arkkitehtuuri- ja designmuseon rakentaminen Eteläsatamaan.

– On selvää, että Jätkäsaaren viihtyisyyttä heikentää se, että ahtailla kadunvarsilla on raskasta liikennettä. Sataman kasvu on elinkeinoelämän kannalta ja toisaalta myös veronmaksajan kannalta kannatettavaa.

– Meistä nämä kaikki tavoitteet ovat kannatettavia.

Perussuomalaiset suhtautuvat hankkeeseen myönteisesti.

– Toteutuessaan tunneli helpottaisi huomattavasti sataman liikennettä, mikä nykyisellään toisinaan jumittaa kiireisimpinä aikoina, kaupunkiympäristölautakunnan jäsen Mika Raatikainen (ps.).

– Tunneli parantaa asumisviihtyvyyttä Jätkäsaaressa ja vähentää päästöjä kun liikenteen ei tarvitse jonottaa pitkiä aikoja satamasta tai satamaan pääsyä. Melutasot pienenevät, liikenneturvallisuus paranee ja kuljetukset nopeutuvat.

– Vaikea keksiä mitään negatiivista tunnelista.

Varsinaisen rakentamispäätöksen tekee aikanaan kaupungin omistama Helsingin Satama Oy. Satama myös rahoittaa tunnelin rakentamisen.