S-ryhmän liiketulos parani vuonna 2022 koronan kurittamasta edellisvuodesta 16 prosenttia ja oli 325 miljoonaa euroa.
Hyvän kehityksen taustalla oli matkailu- ja ravitsemiskaupan ripeä palautuminen rajoitusten sävyttämästä ajasta, tiedote kertoo.
Päivittäistavarakaupassa liiketulos jäi edellisvuoden tasosta, vaikka asiakasmäärät, myynti ja markkinaosuus kasvoivat selvästi.
Alueosuuskauppojen ja SOK-yhtymän yhteenlasketussa 325 miljoonan liiketuloksessa oli parannusta edelliseen vuoteen 45 miljoonaa euroa. S-ryhmän veroton vähittäismyynti kasvoi 9,2 prosenttia ja oli 13,5 miljardia euroa.
– Takanamme on haastava vuosi, joka on edellyttänyt poikkeuksellista vastuunkantoa. Vaikea taloustilanne korosti osuuskaupan perustehtävää. Emme maksimoineet tulostamme, vaan tehostimme omaa toimintaamme, jotta väistämättömät hinnannousut jäisivät kohtuullisiksi kuluttajille. Bonuksia ja muita rahallisia etuja maksoimme asiakkaillemme ennätysmäärän, lähes puoli miljardia euroa. Lisäksi kotimaiseen ruokaketjuun välittyi vuonna 2022 kauttamme yli puoli miljardia euroa lisää rahaa sen jälkeen, kun helmi-maaliskuussa avasimme uudet hintaneuvottelut, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook sanoo tiedotteessa.
Venäjän hyökkäyssodan ja sitä seuranneiden energiakriisin ja inflaation ohella vuoden toinen merkittävä vedenjakaja oli koronarajoitusten päättyminen.
Palveluiden kysyntä palautui keväällä nopeasti. Huimimman harppauksen tekivät hotellit ja ravintolat, joiden myynti kasvoi edellisvuodesta yli 47 prosenttia.
Hotellit pinnistivät koko vuoden osalta plussalle, mutta ravintoloiden liiketulos jäi vielä tappiolliseksi tammi–helmikuun tiukkojen koronarajoitusten vuoksi.
Samansuuntaista kehitys oli tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa, kun asiakkaat palasivat kaupunkikeskustoihin ja kivijalkamyymälöihin. Liiketoiminta-alueen liiketulos kehittyi positiivisesti ja myynti kasvoi kaikkiaan lähes kuusi prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Asiointi vilkastui keväällä myös ABC-asemilla liikkumisen lisääntyessä, ketju kasvatti sekä markkinaosuuttaan että myyntiään vuonna 2022. Kaikkiaan myynti kasvoi reilut 28 prosenttia vuoteen 2021 verrattuna, ja ketjun liiketulos parani edellisvuodesta.
S-Pankki-konserni teki historiansa parhaan tuloksen.
Marketkauppa kasvatti myyntiään 4,3 prosenttia edellisvuodesta. Sen liiketulos ei kuitenkaan yltänyt vuoden 2021 tasolle. Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan, Prisman käyttötavarakaupan sekä rautakaupan.
Käyttötavarakaupassa myynti tasaantui odotetusti pandemia-ajan päättyessä ja palveluiden sekä erikoiskauppojen kysynnän elpyessä. Loppuvuotta kohti kysyntää vaimensi kiihtynyt inflaatio, joka heijastui kuluttajien ostokäyttäytymiseen.
S-ryhmän ruokakauppojen myynti kasvoi vuonna 2022 joka kuukausi muuta Suomen päivittäistavaramarkkinaa paremmin. Hintalupauksesta pidettiin tiedotteen mukaan kiinni, jonka takia päivittäistavarakaupassa liiketulos ei yltänyt edellisvuoden tassolle huolimatta asiakasmäärien ja myynnin selvästä kasvusta.
Ruoan verkkokaupassa S-ryhmä palasi markkinajohtajaksi.