YIT vetäytyi jälleen yhdestä jättihankkeesta – Kaupunki: Itäkeskuksen uusi maamerkki jää kokonaan rakentamatta
2
Itäkeskuksen nykyisen bussiaseman tilalle suunnitellun Punos-korttelin rakentamisesta on luovuttu. Kortteliin oli tulossa palveluita sekä terminaali, aseman päälle asuntoja sekä hotelli. Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit Oy
Katso isompi kuvaRaidejokerin väliaikainen päätepysäkki valmistui Itäkeskukseen vuoden alussa. Sanna Jompero-Lahokoski
Rakennusyhtiö YIT luopuu Itäkeskuksen bussiterminaalin paikalle suunnitellun Jokerikorttelin, eli niin kutsutun Punos-hankkeen rakentamisesta.
Helsingin kaupungin maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen sanoo Helsingin Uutisille, että käytännössä YIT:n päätös tarkoittaa, että koko Jokerikortteli jää rakentamatta.
Korttelista piti tulla Itäkeskuksen maamerkki, jonka korkein osa olisi ollut 15 kerrosta. Kortteliin olisi sijoittunut muun muassa joukkoliikenteen terminaali odotustiloineen, palvelu- ja liiketiloja kuten ravintoloita, sekä asuntoja.
– Päätöksen taustalla ovat viimeaikaiset markkinahaasteet. Taloudellinen riski hankkeessa arvioitiin liian korkeaksi. Siksi joudumme luopumaan siitä, toteaa HU:lle YIT:n projektinjohtaja Kalle Isometsä.
YIT:n ja Saton yhteinen rakennushanke on ollut vireillä viimeiset neljä vuotta. Isometsä sanoo, että hankkeen alkuvaiheessa ei markkinatilanteessa ollut nähtävissä viimeaikojen kaltaista muutosta.
– Alkuperäinen suunnitelma oli toimiva. Matkan varrella markkinat ovat muuttuneet rajusti.
Isometsä perustelee YIT:n vetäytymistä esimerkiksi korkojen nousulla, rakennuskustannusten kasvulla ja asuntomarkkinoiden heikoilla näkymillä.
Hankkeessa ovat olleet mukana YIT:n ja Saton lisäksi Helsingin kaupunki ja Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy. Hankkeen piti aloittaa Itäkeskuksen alueen merkittävä uudistuminen.
Punoksen rakentamisen piti alkaa alunperin jo vuoden 2020 lopussa. Uusin aikataulu oli, että rakentaminen olisi alkanut maaliskuussa.
YIT:llä ajatukset hankkeesta luopumisesta olivat muhineet Isometsän mukaan jo jonkin aikaa, mutta päätös asiasta tehtiin vasta "viime päivien aikana".
– Teimme pitkään töitä hankkeen toteutumiseksi, mutta taloudellista yhtälöä ei ole saatu toimimaan. Olemme selvittäneet hankkeen teknistä ja taloudellista toteutettavuutta tiiviissä yhteistyössä eri osapuolten kanssa.
Itäkeskuksen tontin omistaa Helsingin kaupunki. YIT:llä on ollut tontille suunnitteluvaraus.
Päätös hankkeesta vetäytymisestä on tullut kaupungille ilmeisen yllättäen.
Vielä tämän viikon alussa kaupungin tontit-yksikön erityisasiantuntija Mia Kajan sanoi Helsingin Uutisten kysyttyä hankkeen aikataulua, että neuvotteluita eri osapuolten kanssa käydään parhaillaan.
– Aikataulut ovat tiedossa sitten kun ongelmat on ratkaistu. Kevään aikana pyrimme tiedottamaan, kuinka tämä jatkuu.
Maankäyttöjohtaja Manninen puolestaan sanoo, ettei suunnitelmien kariutuminen tullut kaupungille yllätyksenä.
– Me olimme tähän jo varautuneet. Toteuttamiskelpoista yhtälöä kilpailun pohjalta on etsitty todella pitkään, mutta taloudellisesti kannattavaa vaihtoehtoa ei ole löytynyt. Kuvio on ollut niin monimutkainen.
Mannisen mukaan kaupunki yritti suunnitteluvaiheessa tulla vielä YIT:tä vastaan lisäten asuntorakentamisen osuutta, jotta hanke olisi ollut taloudellisesti helpompi toteuttaa. Sekään ei auttanut.
Ajatus hankkeesta luopumisesta tehtiin Mannisen mukaan osapuolten kanssa lopulta yhteisymmärryksessä.
– YIT:n aloitteesta se tuli, mutta yhteistuumin siitä on päätetty.
Seuraavaksi tontin omistava kaupunki aikoo ryhtyä tekemään uusia suunnitelmia alueella. Tarkoitus on käynnistää suunnittelu nykyisen bussiterminaalin kunnostamisesta ja kävelijöiden sekä joukkoliikenteen olosuhteiden parantamisesta alueella.
– Itäkeskus on liikenteellinen solmukohta, joten ei roikoteta asiaa nyt löysässä hirressä, vaan lähdetään suunnittelemaan aluetta uudelta pohjalta.
Itäkeskuksen joukkoliikenneterminaaliin oli alunperin tulossa myös raidejokerin päätepysäkki. Pikaratikan väliaikaiseksi tarkoitettu päätepysäkki valmistui viime vuoden lopussa Turunlinnantien ja Marjaniementien risteykseen.
– Tilapäinen päätepysäkki bussiterminaalista on nyt vähän irrallaan. Yhteyksiä raidejokeriin pyritään parantamaan, Manninen sanoo.
Toinen asia on miettiä alueen lisärakentamista.
– Pohdimme, onko rakentamiselle edellytyksiä ja missä vaiheessa suunnitelmia kannattaisi lähteä viemään eteenpäin.
Lähivuosina Itäkeskukseen on suunnitteilla merkittäviä muutoksia. Stoan ja Puhoksen alueelle on suunniteltu lisärakentamista ja palveluita.
– Myös Itäkeskuksen kauppakeskus uudistuu. Alue nousee uuteen kukoistukseen ilman tätäkin hanketta, Manninen uskoo.
Väliaikainen raidejokerin päätepysäkki sijaitsee nyt Itäkeskuksessa erillään bussiterminaalista ja metrosta. Sanna Jompero-Lahokoski