Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ensimmäinen yöratikka aloittaa kesällä Helsingissä – HSL: "Viikonloppuisin päästään todella lähelle aitoa 24h-liikennettä"

Yöbussit koetaan takseja turvallisemmiksi.

Helsinkiin tulee elokuun puolivälissä ensimmäinen yöratikka. Yöbussi 23N:n korvaava 9N liikennöi reitillä Jätkäsaari–Kamppi–Kallio–Ilmala. Se kulkee perjantai- ja lauantaiöisin noin kello 1.30–4.30. Vuoroväli on 20 minuuttia.

Linjalla kulkevien yöratikoiden myötä viikonloppujen liikenteeseen tulee merkittävä parannus.

– Jätkäsaaressa päästään viikonloppuisin todella lähelle aitoa 24h-ratikkaliikennettä, sillä viimeinen hallilähtö lähtee reilusti viiden jälkeen Länsiterminaalista. Aamun ensimmäinen saapuu sinne lauantaisin tyypillisesti hieman ennen puoli kuutta ja sunnuntaisin hieman kuuden jälkeen, kertoo HSL:n raitioliikenteen joukkoliikennesuunnittelija Alexandra Arppe.

Yöbusseista poiketen myös halliin ja hallista ajavien yöratikkalähtöjen kyytiin saa nousta.

Ratikka sai Helsingin Uutisten lukijoilta innostuneen vastaanoton. HU:n tekemässä verkkokyselyssä yöbusseille annetaan paljon kiitosta ja niitä toivotaan lisää.

– Yölinjat ovat ehdottomasti hyvä juttu. Yöratikoita voisi tulla enemmänkin, HU:n lukija kertoo.

– Käytän yöbusseja muutaman kerran viikossa, kun kuljen töistä tai illanvietoista kotiin. Hyvin kaikki on sujunut ja kulkenut, en ole mitään suurempia ongelmia koskaan huomannut. Toivon, että yöbussit pysyisivät entisellään olemassa, toinen pohtii.

Yöbussit ovat monen mielestä turvallisempia kuin taksit.

– Pyrin käyttämään aina kun mahdollista yöbussia. Taksiuudistuksen myötä taksilla liikkumisesta on tullut turvatonta. Ennen kuljin aina taksilla, HU:n kyselyyn osallistunut vastaaja sanoo.

–  Koen bussin turvalliseksi ja halvimmaksi ajoneuvoksi. Jos olisi rahaa käyttäisin ehkä taksia useammin. En kuitenkaan koe taksia kovin turvalliseksi, toinen tuumaa.

Linjat eivät kata koko Helsinkiä.

– Taksi on ainoa vaihtoehto viikonloppuisin Pohjois-Haagassa, koska yöbussi on lopetettu.

–  Käyttäisin metron jatkeena busseja enemmän kulttuuritilaisuuksien jälkeen, mutta vuoroja on harvennettu. Tämä koskee esimerkiksi linjaa 90 Vuosaaressa.

Lisää yölinjoja toivotaan kasvaville alueille, kuten Postipuistoon ja Laajasaloon.

– Näitä on toteutettu aina sitä mukaa kun alueen väkiluku on kasvanut, HSL:n yksikön päällikkö Aleksi Manninen kertoo.

Vuorovälit koetaan yöbusseissa liian pitkiksi, vaikka HSL on lisännyt vuorojen määrää.

–  Kaksi kertaa tunnissa ei riitä, varsinkaan runkolinjoilla. Työmatkat ja työpäivät venyvät liian harvoin ajettavien linjojen takia, lukija kertoo.

– 731N vuoroa tulee käytettyä, mutta joskus vuoro jää ajamatta. Vuorovälikin on niin pitkä, että usein täytyy turvautua omaan autoon, vastauksessa lukee.

Metrot liikennöivät öisin vain pikkujouluaikaan. Yömetro liikennöi laajemmin 2010-luvun alussa, mutta uusia kokeiluja ei ole HSL:n mukaan suunnitelmissa.

– Metro takaisin yöliikenteeseen viikonloppuisin. Kun sen yöliikennöinti lopetettiin, loppui myös minun osallistuminen erilaisiin kulttuuritapahtumiin keskustassa, HU:n lukija kertoo.

Viimeiset metrot lähtevät Rautatientorilta noin klo 23.30.

Junat liikennöivät viikonloppuisin lähes koko yön, linjasta riippuen.

HSL ei ole tehnyt suunnitelmia ratikan yöliikenteen laajentamista.

– Tulevat mahdolliset yölinjat kohdistuisivat varmaan eteläiseen Helsinkiin, sillä esimerkiksi Hernesaaren tuleva uusi asuinalue rakentuu pitkälti ratikan varaan. Mutta mitään suunnitelmia ratikan yöliikenteen laajentamisesta ei vielä ole, Arppe kertoo

Bussi korvataan ratikalla kustannussyistä. Ratikka on HSL:n mukaan halvempi liikennöidä kuin bussi.