Tasahinnoittelu on paras vyöhykemalli Helsingin seudun liikenteeseen. Tähän tulokseen on tullut HSL selvityksissään siitä, miten vyöhykemallia pitäisi kehittää.
HSL on tutkinut asiaa sekä mallintamalla vaikutuksia liikenne-ennustemalli HELMETillä että kysymällä asiakkailta ja sidosryhmiltä.
Sarjalippu palaa kohta HSL-liikenteeseen kokeiluna – Tällaisia uudet liput ovat
Tasahinnoittelu sai parhaat arvosanat asiakaskyselyssä ja lisäksi se laskelmien mukaan lisää malleista eniten joukkoliikenteen käyttöä ja vähentää eniten autoilukilometrejä.
Selvityksen mukaan HSL:n asiakkaat tekisivät tasahinnoittelulla 829 000 matkaa nykyistä enemmän ja autoilisivat 27 miljoonaa kilometriä vähemmän. Tämä vähentäisi hiilidioksidipäästöjä 4 090 tonnia eli 0,21 prosenttia.
Tasahinnoittelu lisäisi selvitysten mukaan Helsingistä lähteviä automatkoja, mutta autoilu pääkaupungissa vähenisi silti, koska muualta ajettaisiin tänne niin paljon vähemmän.
HSL:n mukaan Helsingin kantakaupungissa asuvat pitävät tasahinnoittelua nykymallia huonompana. Muualla Helsingissä asuvat eivät näe merkittävää eroa nykyiseen.
Jo Espoossa ja Vantaalla mallia pidetään selvästi nykyistä parempana.
Kokonaisuudessaan tasahinnoittelun kannatus on malleista suurin. Tasahinnoittelua piti nykymallia parempana 62 prosenttia vastaajista, kun seuraavaksi suosituimman mallin – jossa D-vyöhyke poistuisi – luku oli 45 prosenttia.
Asiakkaat suosivat tasahintaa, koska se on helpoin hahmottaa ja muistaa.
Lisäksi asiakkaat pitävät mallia HSL:n mukaan tasa-arvoisena, reiluna ja saavutettavana, koska se mahdollistaisi joustavan ja vapaan liikkumisen. Haastatteluissa monet kertoivat spontaanisti harkitsevansa kausilippuun siirtymistä, jos tasahinnoittelu tulisi käyttöön. Tämä lisäisi joukkoliikenteen suosiota vapaa-ajan matkoilla.
Helsinkiläisille tasahinta tarkoittaisi lyhyiden matkojen kallistumista, pitkien halpenemista.
Tasahinnoittelulla HSL-kertalipun hinta olisi ensi vuonna arviolta 3,50 euroa ja 30 vuorokauden kausilippu 74,90 euroa.
HSL:n mukaan lippujen hinnat nousevat ensi vuonna joka tapauksessa. Jos hintojen korotusta ei tulisi, tasahintainen kertalippu maksaisi ensi vuonna arviolta 3,40 euroa ja kuukauden kausilippu 72,10 euroa.
Lopulliset hinnat ensi vuodelle selviävät vasta lokakuussa osana talousarviota.
Tällä hetkellä AB-kertalippu maksaa 3,10 euroa, toistaiseksi voimassa oleva 30 vuorokauden lippu 70,60 euroa.
Helsingin veronmaksajien kustannuksia tasahinta keventäisi, sillä maksuosuus pienenisi 10 miljoonalla eurolla.
HSL:n kertalippu maksaa Helsingissä 3,10 euroa – näin halvalla porilaiset pääsevät
HSL on selvityksillä pyrkinyt löytämään mallin, joka tuottaa vuonna 2025 ennätysmäärän eli 400 miljoonaa joukkoliikennematkaa ja 400 miljoonan euron lipputulot sekä edistää parhaiten seudun päästötavoitteita siirtämällä automatkoja joukkoliikenteellä tehtäviksi.
Vuosina 2021–2023 tehdyissä kaavailuissa on ollut mukana kaikkiaan seitsemän erilaista vyöhykemallia-
Selvitysten eri vaiheissa HSL on saanut mielipiteitä kaikkiaan kymmeniltä tuhansilta asiakkailtaan.
Sen, otetaanko tasahinnoittelu ensi vuonna käyttöön, HSL:n hallitus päättää 28. maaliskuuta.