Katutyömaiden ja erilaisten remonttien kulta-ajan lähestyessä keväällä työmailla saattaa olla edessä sakkojen rysä. Se johtuu uudesta kohdasta tieliikennelaissa.
Helsingin liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo Twitterissä tiistaina julkaistussa päivityksessä Metsäläntiellä sijaitsevalla kaivuutyömaalla aiemmin tällä viikolla annetusta sakosta.
– Historian eka sakko TLL 188 §, Pasterstein twiittaa.
– Raportti kentältä: Teki kevyenliikenteenväylällä kaivuutyötä kaivinkoneella, kevyen liikenteen väylällä. Ei liikenteenohjaaja, ei opastusta, eikä aluetta rajattu asianmukaisilla heijastavilla aidoilla. 10 päiväsakkoa ja työ keskeytetty. #Helsinki.
Twiitissä on video, jossa kaksi jalankulkijaa kävelee kaivinkoneen vierestä, kevyen liikenteen väylää pitkin. Kaivinkone kauhoo vieressä maata kerrostalon työmaalla. Työmaa-aluetta ei ole aidattu eikä paikalla ole liikenteen ohjaajaa.
Pasterstein toteaa Helsingin Uutisille, että sakko oli historian ensimmäinen, koska tieliikennelain pykälästä 188 puuttui aiemmin viittaus teon tarkenteeseen eli vastaavanlaissa tilanteissa ei ole aiemmin voinut järjestelmäsyistä sakottaa.
– Pyysimme poliisihallitusta lisäämään teon tarkenteen sakko-ohjelmaan. Se tuli sinne reilu kuukausi sitten. Nyt meillä on mahdollista kirjoittaa siitä sakko. Siksi tämä sakko on nyt ensimmäinen.
Tieliikennelaissa mainitaan, että urakoitsijan tulee varustaa työmaa tarpeellisilla ohjauslaitteilla. Metsäläntien tapauksessa se olisi ollut työmaa-alueen aitaaminen työn ajaksi tai liikenteen ohjaaminen.
– Videostakin näkee, että kaksi jalankulkijaa on juuri kävellyt ohi. Se on liikenteen vaarantamista. Noin ei voi toimia, toteaa Pasterstein.
Kevään ja katutyömaiden koittaessa työmaita tullaan Pasterteinin mukaan tarkkailemaan tehostetusti.
– Nyt on ryhdistäytymisen paikka. Kaivuulupa-aika alkaa ihan kohta. On hyvä muistuttaa urakoitsijoita ja muita kadulla toimijoita, että työmaat tulee olla kunnossa ja liikenneturvallisia.
Tavoitteena on, että kaikki työmaat saataisiin turvallisiksi.
– Helsingissä on edelleen turhan paljon erilaisia kaivuutyömaita ja muita tilapäisiä liikennejärjestelyitä, joissa on liikenneturvallisuuteen liittyviä puutteita, Pasterstein jatkaa.
Helsingin kaupunki myöntää urakoitsijoille luvat. Valvonta kuuluu pääosin kaupungille, mutta myös poliisi voi valvoa.
Jos ilmoitusta työmaasta ei ole tehty lainkaan, sakko määrätään työn tilaajalle, esimerkiksi taloyhtiön isännöitsijälle.
Asiasta kertoi aikaisemmin MTV ja Verkkouutiset.