Kuva: Helsingin keskustaan ilmestyi täysin uusi liikennemerkki – kielto koskee sähköpotkulautailijoita
2
Kaupunkin rajoittaa yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen ja polkupyörien pysäköintiä keskustan alueella liikennemerkein. Kuva Välskärinkadulta Töölöstä. Hannu Toivonen
Kaupunki asetti vuokrattaville sähköpotkulaudoille ja polkupyörille uusia pysäköintirajoituksia keskusta-alueelle. Jatkossa yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat ja polkupyörät saa pysäköidä vain merkityille paikoille keskustassa ja osassa kantakaupunkia.
Alue rajautuu pohjoisessa Hesperiankatuun ja Pitkäänsiltaan ja lännessä Lauttasaaren siltaan. Asiasta päätettiin kaupunkiympäristölautakunnan kokouksessa maaliskuun lopulla.
Lautaoperaattori Voin yhteiskuntasuhdevastaava Hannu Oskala kertoo, että kaupunki pyrkii pysäköintiuudistuksella rajoittamaan lautojen määrää ydinkeskustassa.
– Etelä-Helsinkiin saavat pysäköidä vain kaupungin kanssa sopimuksen tehneiden yhtiöiden laudat, Oskala sanoo.
Sopimuksessa määritetään, että yhdellä operaattorilla saa olla alueella keskimäärin 1 000 lautaa päivässä.
– Keskustan alueella lautojen määrä tulee laskemaan merkittävästi viime kesään verrattuna.
Oskalan arvion mukaan Helsingissä oli viime kesänä kuudella operaattorilla yhteensä 18 000–19 000 sähköpotkulautaa. Hän uskoo, että tulevana kesänä lautoja on hieman vähemmän.
Helsinki haluaa jatkossa yhä voimakkaampia keinoja puuttua sähköpotkulautojen aiheuttamiin haittoihin, mutta täksi kesäksi ne eivät ole tulossa voimaan. Kaupunki haluaisi erityisesti toimilupajärjestelmän, joka mahdollistaisi lautoja vuokraavien operaattorien kilpailuttamisen. Tällöin kaupunki voisi rajoittaa operaattorien ja potkulautojen määrää kaupungissa.
Kaupunki antoi maanantaina lausunnon liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) ehdotukseen, jossa on esitetty keinoja sähköpotkulautojen haittojen vähentämiseksi. Ministeriö esittää muun muassa, että lautoja pysäköinti jalkakäytäville kiellettäisiin ja sähköpotkulaudoilla ajamiseen asetettaisiin promilleraja.
Kaupunkin rajoittaa yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen ja polkupyörien pysäköintiä keskustan alueella liikennemerkein. Kuva Välskärinkadulta Töölöstä. Hannu Toivonen
Kaupungin liikenneinsinööri Miikka Kulpakon mukaan kaupunki pystyisi toimilupajärjestelmän avulla asettamaan määrärajoitusten lisäksi ehtoja yritysten toiminnalle. Monet nykyisistä rajoitteista perustuvat vapaaehtoisuuteen.
– Toimintatavoista voitaisiin sopia tällöin sitovasti, pysäköintirajoitukset voitaisiin sopia operaattoreiden sovelluksissa joustavasti ilman liikennemerkkien toteutusta maastoon, lautojen nopeuksia voitaisiin rajoittaa vilkkailla jalankulun alueilla ja viikonlopun yökielloista voitaisiin tehdä sitovia, Kulpakko kertoo sähköpostitse.
Kaupunki haluaisi mahdollisuuden rajoittaa vuokrattavien sähköpotkulautojen määrää. Arkistokuva. Aapo Siippainen
LVM:n osastopäällikkö Laura Eiro kertoo, että ministeriö ei ehdottanut toimilupajärjestelmää, koska se rajoittaisi perustuslakiin kirjattua oikeutta elinkeinonvapauteen.
– Siihen vaaditaan aika merkittävät perusteet, että asetetaan rajoituksia, miten markkinoille pääsee. Tässä tilanteessa on arvioitu, että on vaihtoehtoisia keinoja, Eiro sanoo.
Eiron mukaan ehdotetut rajoitukset ehtivät aikaisintaan käyttöön kesäksi 2024. Toimilupajärjestelmän asettamisessa kestäisi hänen mukaansa todennäköisesti vielä pidempään, koska se vaatisi perustuslakiin liittyvien kysymysten tarkastelua.