Eteläesplanadin katutyöt ovat vaikeuttaneet Joonas Pillain, 45, työskentelyä Eteläesplanadilla. Hän on remontoinut kadun varressa olevaa liiketilaa.
– Esimerkiksi kun toimme tavaroita työmaalle, kadulla oli hirveä ruuhka. Manskulta ei päässyt silloin kääntymään kadulle, kun siellä oli paljon autoja, Pillai sanoo.
Töitä on vaikeuttanut myös se, että auto on pitänyt jättää kauemmaksi, kun parkkipaikat ovat poistuneet kadun varresta.

Kaupunki kokeilee Etelä- ja Pohjoisesplanadin ajokaistojen vähentämistä kahdesta yhteen.
Tarkoituksena on lisätä pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden käytössä olevaa tilaa. Eteläesplanadin poistuvan ajokaistan tilalle tulee kaksisuuntainen pyörätie.
David Kozma, 45, on pyöräilemässä Eteläesplanadin pyöräkaistalla Lasipalatsille. Hänen mielestään yksi kaista on autoille liian vähän.
– Pari tuntia sitten kun tulin Jätkäsaaresta Skattalle, katu oli aivan tukossa, Kozma sanoo.
Remontin ajankohta on hänen mielestään väärä. Katutyöt vaikeuttavat liikennettä tällä hetkellä myös esimerkiksi Mannerheimintiellä ja Hakaniemessä.
– Viiden vuoden kuluttua olisi ollut parempi idea toteuttaa tämä remontti.
Kozma näkee uudistuksessa myös hyvää. Se helpottaa pyöräilyä.
– Nyt Esplanadilla pyöräily on aika haastava, kun pitää väistellä osin pyöräkaistalle pysäköityjä sähköpotkulautoja ja jalankulkijoita.
Kozma kertoo ajavansa usein keskustaan mukulakivistä Aleksanterinkatua, koska sitä kautta pääsee nopeammin.
Kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen kertoo, että muutoksien ensisijainen tavoite on parantaa jalankulkijoiden viihtyisyyttä ja kävelyn sujuvuutta. Uusien alueiden pitäisi valmistua suurimmilta osin 12. kesäkuuta mennessä.
– Myös Eteläesplanadin pyörätie kohentaa ennen kaikkea jalankulkijoiden olosuhteita, Putkonen sanoo tiedotteessa.
Remontissa Eteläesplanadin pyörä- ja sähköpotkulautaliikenne erotetaan selkeämmin kävelijöistä, mikä lisää kävelyn turvallisuutta.
Keskiviikkona puolen päivän aikaan Etelä- ja Pohjoisesplanadille muodostuu autojonoja, mutta liikenne kulkee tasaisesti.
Kaupunki pyrkii sujuvoittamaan liikennettä liikennevalojen säätöjä muuttamalla. Alueella tehdään parhaillaan myös kaukolämpötöitä, joilla on vaikutusta liikenteen sujuvuuteen.


Myös Tuure Valtonen, 35, pitää hyvänä, että pyöräilyn edellytykset paranevat kaupungissa. Hänen mielestään Eteläesplanadin pyöräkaista on tällä hetkellä hieman ahdas ja sillä kulkee usein jalankulkijoita.
– Kun tuota vanhaa kaistaa polkee pyörällä, koko ajan joku on tiellä. Siinä pitää olla aika hereillä, Valtonen sanoo.
Valtonen ymmärtää autoilijoita, jotka ovat huolissaan ruuhkien lisääntymisestä. Hänen mukaansa ajoväylien vähentäminen on linjassa kaupungin kehityssuunnitelmien kanssa, joiden tarkoituksena on vähentää yksityisautoilua kantakaupungin alueella.
– Onko tämä askel sitä kohti? Mutta ei tämä asia mene minulla tunteisiin, hän toteaa.
Esplanadin puiston läpi kulkeva Elina Rajaniemi, 42, pitää hyvänä, että jalankulku ja pyöräily saa lisää tilaa keskustasta. Toisaalta häntä mietityttää, miten raskas liikenne pääsee jatkossa kulkemaan Katajanokan satamaan.
– Hyvä, että kokeillaan asioita. Jos päätös osoittautuu huonoksi, voidaan tehdä jotain muuta, Rajaniemi sanoo.
Eteläesplanadin toinen ajokaista on jo päällystetty asfaltilla. Pikipinta tehtiin alkuperäisen nupukivipinnan päälle.
Historiallisen kivetyksen peittäminen on herättänyt kritiikkiä. Kaupunkiympäristön toimialan suunnitteluvastaava Pia Rantanen kertoi aiemmin viikolla Helsingin Uutisille, että urakoitsijan mukaan asfaltti on mahdollista poistaa nupukivien päältä.
Kaikki haastatellut harmittelevat nupukivien peittämistä.
– Itse arvostaisin, että mukulakiviä olisi edelleen ainakin vanhoilla kulkuväylillä, kuten Mannerheimintiellä ja Esplanadilla, Rajaniemi sanoo.
Eteläesplanadin nupukivipinta on arviolta 1900-luvun alusta. Pohjoisesplanadilla on pätkä, joka on tiettävästi vuodelta 1889.
– Suomessa on historiallisesti mukulakiviä, ja ne kuuluvat tälle alueelle, Joonas Pillai sanoo.
Kozman mukaan Helsingistä on jo tätä ennen hävitetty kaupungin historiaa.
– Helsingin pitäisi säilyttää omaa kulttuuriaan. Jos asfalttia laitetaan mukulakivien päälle, kaupungista pyyhitään pois pieni osa historiaa.