Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Alkaako raidejokerin liikenne jo kesän jälkeen? – nämä seikat puhuvat sen puolesta

Raidejokerin kuljettajat harjoittelevat jo linjalla.

Raidejokerin liikennöinnin aloittamiseksi tarvittavat kuljettajat on saatu rekrytoitua ja heidän koulutukset etenevät suunnitellusti, kertoo liikennehenkilökunnan päällikkö Pasi Singh Kaupunkiliikenne Oy:stä.

Kaupunkiliikenne Oy kouluttaa tänä vuonna 70 raitiovaunukuljettajaa, jotka tulevat ajamaan pääasiassa Itäkeskuksen ja Keilaniemen välillä liikennöivää uutta raidejokeria.

– Kesän jälkeen meillä on riittävästi koulutettuja kuljettajia liikennöinnin aloittamiseksi, Singh toteaa.

Kaikkiaan 25 kilometrin pituiselle linjalle on arvioitu tarvittavan noin sata kuljettajaa.

– Seuraamme, mikä on lopullinen tarve ja rekrytoimme tarvittaessa lisää kuljettajia, Singh sanoo

Singh sanoo, että kaikki uudelle linjalle rekrytoidut kuljettajat ovat uusia raitiovaunukuljettajia.

Uusi linja on kiinnostanut hakijoita.

–Se on erilainen linja, jota ei ajeta vain kantakaupungissa.

Pikaratikka kulkee nopeammin kuin kantakaupungin linjoilla liikkuvat vaunut. Sen keskinopeus on noin 25 km/h. Viikin suoralla pikaratikka huristellaan jopa 70 km/h:ssa.

Kuljettajia koulutetaan parhaillaan niin oppitunneilla kuin linjallakin.

– Kuuden kuukauden koulutusjaksoon kuuluu noin kahden kuukauden intensiivinen teoriaosuus. Sen jälkeen siirrytään koulutusajoon linjalle.

Tulevat kuljettajat ovat harjoitelleet raidejokerin linjalla toukokuusta alkaen viikoittain. Kesäkuusta alkaen koulutusajoja ajetaan useamman kerran päivässä.

Koulutusajojen ohella linjalla ajetaan edelleen teknisiä testiajoja. Niiden on määrä päättyä kesäkuun loppuun mennessä.

Kuljettajia koulutetaan oppisopimuksella. Koulutusajan palkka on 15 prosenttia pienempi kuin koulutetun kuljettajan peruspalkka.

Mikäli liikennöinnin aloittamisessa kestää, valmistuneet kuljettajat ajavat muita linjoja ennen siirtymistä raidejokerin linjalle.

Päätöksen liikennöin aloittamisesta tekee HSL.

HSL ei ole vielä ilmoittanut, milloin liikennöinti alkaa.

Viime vuonna Kaupunkiliikenteellä oli suuria vaikeuksia saada kaikkia raitiovaunu- ja metrovuoroja ajettua kuljettajapulan vuoksi. Syksyllä vuorovälejä jouduttiin jopa harventamaan, koska kuljettajia ei ollut.

Pasi Singh sanoo, että nyt tilanne on huomattavasti parempi.

– Tänä vuonna ajattomia vuoroja ei ole ollut kovinkaan paljon.

Myös hakemuksia on tullut hyvin alkaviin koulutuksiin.

Kaupunkiliikenteellä on tällä hetkellä noin 460 raitiovaununkuljettajaa ja noin 180 metronkuljettajaa.

– Kuljettajamäärät elävät koko ajan. Meillä on kursseja käynnissä ja tulossa. Tämän vuoden lopussa kuljettajia on yhteensä noin 700.