T24: Keksijä Janne Käpylehto on reissannut Tallinnaan, vaikka minkälaisella kulkupelillä – Tänä vuonna vuorossa oli aurinkosähkökäyttöinen vene

Tänä vuonna Janne Käpylehdon tiimissä olivat mukana Mika Laakio, merikapteeni Antti Linnanvirta, Ake Halttunen ja Maaria Laukkanen. Kuvassa vene on vielä noin 25 kilometrin päässä Tallinnasta. Janne Käpylehto

Thea Ekholm

Keskiviikkoiltana 8. heinäkuuta vähän ennen kello kuutta Tallinnan Piritan satamaan rantautui erikoinen ja täysin uniikki vene. Kyseessä on suomalaisen Mika Laakio omistama aurinkosähkökäyttöinen ja 9,5 metriä pitkä vene, joka on varustettu Torqeedo Cruise -sähköperämoottorilla.

– Alun perin veneestä piti tulla kaupallinen projekti, mutta se ei sitten toteutunut. Mika Laakio on itse viimeistellyt raakileena hankkimansa veneen ja minä olen auttanut energiajärjestelmien kanssa. Veneen katolla on 1,2 kilowatin aurinkopaneelijärjestelmä ja lisäksi on iso akusto, johon aurinkoenergiaa ladataan. Parkissa ollessaan veneen akut latautuvat täyteen 4-5 päivässä, Janne Käpylehto kertoo tämän kertaisesta kulkupelistään.

Tämä on jo kolmas kerta, kun Janne Käpylehto tiimeineen purjehtii Tallinnaan eriskummallisella kulkupelillä. Vuonna 2018 hän matkusti Antti Linnavirran ja Maaria Laukkasen kanssa Tallinnaan saunalautalla ja viime vuonna vuorossa oli paljulautta ja seurana Ville Haapasalo. Haastattelun hän antaa tällä kertaa puhelimitse jostain Suomenlahdelta.

Aurinkosähkökäyttöinen vene rantautui Piritan satamaan keskiviikkoiltana noin 10 tunnin matkan jälkeen. Janne Käpylehto

Sää ei ole purjehdusreissuja suosinut ja joka vuosi matkaseurana on ollut rajua merenkäynti, vesisadetta ja korkeita aaltoja. Niin tänäkin vuonna. Tällä kertaa säällä oli matkanteolle erityisen suuri merkitys, sillä aurinkopaneeleilla piti tehdä sähköä matkan aikana. Pelkillä veneen akuilla ei oltaisi Tallinnaan päästy perille.

– Merimatkan aikana tuotimme neljäsosan käyttämästämme sähköstä veneen aurinkopaneeleilla. Kyseessä on hyvin virtaviivainen vene, joka kuluttaa todella vähän sähköä. Vene tarvitsee saman verran sähköä kulkemiseen kuin 1,6 kilowatin pölynimuri, Janne Käpylehto kertoo.

Vaikka tälläkin matkalla oli auringonpaisteen lisäksi kovaa tuulta ja korkeaa aallokkoa, sähköt riittivät eikä soutamaan jouduttu.

– Matka-aika oli noin kymmenen tuntia. Tulimme Tallinnaan hiukan nopeammin kuin viime kesänä paljulautalla. Vaikka sää vaihteli, niin tämä oli kyllä tähän mennessä kaikkein mukavin reissu, ehdimme jopa syödä matkan aikana, Käpylehto sanoo.

Aurinkosähkökäyttöinen vene lähti paluumatkalle kohti Helsinkiä torstaiaamuna klo 9 aikaan. Paluumatkalle on luvassa kovan merenkäynnin lisäksi myötätuulta, joten kotimatkan pitäisi sujua hiukan nopeammin, jopa alle yhdeksässä tunnissa.

Onko Janne Käpylehdolla jo suunnitelmia ensi kesäksi?

– Ihan varmasti reissataan Tallinnan myös ensi kesänä. Yksi vaihtoehto kulkuvälineeksi voisi olla sohva, keksijä kertoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.