T24: Tänä kesänä Tallinnan Ülemistessä liikennöi ensimmäinen Virossa kehitetty robottibussi – Matkailija voi hypätä bussin kyytiin maksutta

Robottibussin reitti kulkee Öpiku maja -yritystalolta Tallinnan lentokentälle ja sieltä Ülemiste-keskukseen ja takaisin. Robottibussi liikennöi maanantaista perjantaihin klo 10.00-16.00. Karli Saul

Thea Ekholm

Kesäkuun puolivälistä alkaen Tallinnassa, Ülemisten kaupunginosassa on ollut käynnissä kansainväliseen Fabulos-hankkeeseen liittyvä pilottiprojekti, jossa testataan robottibussien integrointia julkiseen liikenteeseen.

Tämä tarkoittaa sitä, että maanantaista perjantaihin klo 10.00-16.00 välillä Ülemiste Cityssä kulkee kolme ilman kuljettajaa liikennöivää ja itseohjautuvaa bussia. Nämä Iseauto-robottibussit ovat Tallinnan teknillisen yliopiston (TalTech) ja Auve Techin suunnittelemia prototyyppejä.

Tallinnan robottibussi ovat osa maailman ensimmäistä julkisen liikenteen verkkoalustaa, johon kuuluvat myös älykkäät bussipysäkit. Tulevaisuudessa älykkäät bussipysäkit integroivat robottibussit ja tavalliset julkisen liikenteen liikennevälineet toisiinsa. Matkustajat voivat sitten käyttää joko bussipysäkin näyttöä tai mobiilisovellusta omien matkapyyntöjensä ja erityisvaatimusten, kuten lastenrattaat tai pyörätuoli, lähettämiseen.

– Tulevaisuudessa bussit eivät ruuhka-aikojen ulkopuolella aja samaa linjaa ennalta määrätyllä aikataululla vaan vastaavat matkustajien matkapyyntöihin, digitaalisia liikkuvuusratkaisuja kehittävän Modern Mobilityn Tanel Talve kertoi robottibussin lanseeraustilaisuudessa.

Robottibussit kulkevat Ülemisten kaupunginosassa ensimmäistä kertaa muun liikenteen joukossa. Karli Saul

Ainutlaatuista Ülemisten pilottiprojektissa on se, että robottibussi kulkee muun liikenteen joukossa, eikä sillä ole omaa ajokaistaa. Reitillä onkin robottibussille useita haasteita, joista raitiovaunukiskojen ylittäminen, raitiovaunun väistäminen ja vuorovaikutus muiden tienkäyttäjien kanssa ovat suurimmat.

– Ensimmäistä kertaa itseohjautuvien robottibussien annetaan kulkea muun liikenteen joukossa. Tämä on merkittävä edistysaskel aikaisempiin pilottiprojekteihin verrattuna, Viron talousministeri Taavi Aas toteaa.

Pilottiprojektin bussireitti on 2,4 kilometriä pitkä ja se kulkee Öpiku maja -yritystalolta Tallinnan lentokentälle ja sieltä Ülemiste-keskukseen ja takaisin.

Robottibussilla matkustaminen on ilmasta ja myös turistit voivat hypätä sen kyytiin. Kyytiin mahtuu kerralla kuusi ihmistä. Lähtöpysäkki sijaitsee Öpiku maja -yritystalon edustalla osoitteessa Valukoja 8.

Pilottiprojektin aikana robottibusseille tehdään erilaisia kokeita ja testejä. Niiden pitää esimerkiksi sopeutua muihin tienkäyttäjiin, noudattaa annettuja ohjeita ja pidettävä yhteyttä hallintakeskukseen. Suurin haaste robottibussille onkin muiden tienkäyttäjien arvaamaton käyttäytyminen, josta sen on otettava oppia jatkuvasti.

Pilottiprojektin turvallisuus taataan sillä, että robottibussissa on aina mukana asiantuntija, joka voi hätätilanteessa ottaa bussin ohjattavakseen.

– Ülemiste City on Baltian suurin ja nopeimmin kasvava yrityskampus, jonka kävijämäärän odotetaan kaksinkertaistuvan viidessä vuodessa. Etsimme koko ajan innovatiivisia liikenneratkaisuja, joiden avulla voimme tulevaisuudessa tehdä alueesta autottoman. Itseohjautuvat bussit ovat tähän hyvä lisä. Jo nyt robottibussit voivat kuljettaa ihmisiä Tallinnan lentokentältä toimitiloihimme, mutta tulevaisuudessa reittiä voidaan myös laajentaa, Mainor Ülemisten johtoryhmän jäsen Ursel Velve kertoo.

Viron pilottiprojekti on saanut rahoitusta tutkimus- ja kehitystyöhön FABULOS-hankkeelta, jonka tarkoituksena on auttaa kaupunkeja ottamaan käyttöön innovatiivisia liikenneratkaisuja. FABULOS-hanketta rahoittaa Euroopan unioni, ja sitä koordinoi Forum Virium Helsinki.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.