T24: EU tukee Helsingin ja Tallinnan satamien Twin Port IV -hanketta 10 miljoonalla eurolla – Tavoitteena on vähentää laivaliikenteen ympäristövaikutuksia

Thea Ekholm

EU on myöntänyt Helsingin ja Tallinnan satamien uudelle, järjestyksessä jo neljännelle Twin Port -hankkeelle tukea 10 miljoonaa euroa. Hankkeen tarkoituksena on edelleen vähentää kasvavan matkustajalauttaliikenteen ympäristövaikutuksia ja tukea kaksoiskaupungin meriliikenteen infrastruktuurin rakentamista.

Twin Port IV -hankkeen suunniteltujen investointien kokonaismäärä on 33 miljoonaa euroa, josta Helsingin sataman osuus on noin 11, 3 miljoonaa euroa ja Tallinnan sataman arvioitu osuus 22 miljoonaa euroa. Hanke toteutetaan vuosina 2020-2023.

Satamat saivat tukea erityisesti satamien maasähköjärjestelmien ja tehokkuuden kehittämiseen, alusten kiinnittymisen automatisointiin ja Vuosaari-Muuga-reitin ramppijärjestelyihin. Tarkoitus on rakentaa laivareitin satamiin kaksoisramppeja, jotka mahdollistavat ajoneuvojen nopeamman ja helpomman laivaan ajamisen ja sieltä poistumisen.

Helsingin Satama sai lisäksi EU:lta tukea investointihankkeisiin Helsinki–Travemünde -reitille sekä Hernesaaren risteilyliikenteen maasähköjärjestelmän toteuttamiseen.

– Olemme erittäin tyytyväisiä saatuihin tukiin. Tämä osoittaa kehityshankkeidemme olevan samansuuntaisia EU:n liikkumisen ja kuljetusten ympäristö- ja tehokkuusajattelun kanssa, Helsingin Satama Oy:n taloudesta, ICT:stä ja kehittämisestä vastaava johtaja Pekka Meronen toteaa.

Tallinnan sataman hallintoneuvoston puheenjohtajan Valdo Kalmin mukaan Twin Port IV -hankkeen investoinnit liittyvät Tallinnan sataman kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamiseen.

– Investoinneilla kehitämme Tallinnan Vanhankaupungin sataman infrastruktuuria palvelemaan entistä paremmin matkailijoita ja automatkustajia ja luomme alueesta viihtyisän julkisen tilan, joka palvelee myös paikallisia asukkaita. Muugan satamaan rakennamme uusia ramppeja, jotta voimme siirtää entistä enemmän raskasta tavaraliikennettä Tallinnan keskustasta sinne, Valdo Kalm kertoo.

Nyt käynnistyy jo neljäs Twin Port -hanke, jonka tarkoituksena on edelleen kehittää yhtä Euroopan vilkkainta laivareittiä kahden Suomenlahden rannalla sijaitsevan pääkaupungin välillä.

Kaksi ensimmäistä hanketta keskittyivät matkustajaterminaalien eli Tallinnan D-terminaalin ja Helsingin Länsiterminaali 2:en kehittämiseen. Vuosaari-Muuga-reitin avaamiseen ja nesteytettyä maakaasua polttoaineena käyttävän Megastar-aluksen reitin puitteiden luomiseen.

Kolmas Twin Port -hanke, joka on parhaillaan käynnissä, keskittyy Helsinki-Tallinna-reitin kasvavan matkustajalauttaliikenteen ympäristövaikutuksien vähentämiseen satamaissa ja niiden lähellä. Sen avulla on toteutettu muun muassa alusten kiinnittymisen automatisointi ja maasähkön käyttöönotto Tallinnan Vanhankaupungin satamassa ja Helsingin Länsisatamassa.

Lisäksi hankkeen tiimoilta Tallinnan sataman D-terminaali uudistettiin mittavassa remontissa ja sen katolle asennettiin aurinkopaneelit. Myös terminaalin edustan liikennejärjestelyt uusittiin niin, että terminaaliin saapuminen ja sieltä poistuminen on entistä helpompaa, olit sitten liikenteessä jalan, julkisilla kulkuneuvoilla tai autolla.

Myös matkustajien liikkuminen Tallinnan sataman kahden matkustajaterminaalin välillä helpottuu, kun parhaillaan rakenteilla oleva avoin kävelysilta valmistuu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut